Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
3.4.2008: Kouluissa toteutettavaa esiopetusta tulee kehittää
Kouluissa toteutettavaa esiopetusta tulee kehittää
Miten voisimme kehittää esikoulutoimintaamme ja erityisesti kouluissa esiopetukseen osallistuvien lasten opetuksen ja päivähoidon kokonaisuutta? Siitä keskustelimme tänään päivähoitopalvelujen jaostossa perusteellisesti. Jaosto päätyi esittämään suomenkieliselle opetuslautakunnalle ja sosiaali- ja terveyslautakunnalle ehdotuksestani, että opetustoimi ja päivähoitopalvelut valmistelisivat tämän vuoden loppuun mennessä tarkistukset esiopetusta koskevaan yhteistyösopimukseen siten, että molemmat osapuolet tietävät jatkossa, minkä verran esiopetusta tulee järjestää päivähoidossa ja minkä verran opetustoimen yksiköissä. Esitys tehtiin myös opetuslautakunnalle, koska opetustoimi hallinnoi Espoon esiopetusta.
Lisäksi jaosto esitti esityksestäni, että sopimuksessa sovittaisiin miten kouluissa järjestettävä esiopetus ja koulujen esiopetusta täydentävä päivähoito järjestetään. Tuo on tarpeen, koska kouluissa toteutettavaa esiopetusta ja siihen liittyvän täydentävän päivähoidon toteuttamista tulee kehittää.
Kouluissa toteutettavassa esiopetuksessa lapsilla ei ole tällä hetkellä ns. eheää koulupäivää. On olemassa koulujen esiopetusryhmiä, joissa aamulla lasta hoitaa esiopetusta täydentävässä päivähoidossa ensimmäiset hoitajat ja sen jälkeen alkaa esiopetus, josta vastaa koulun opettaja ja avustaja. Iltapäivästä lasta hoitaa kolmannet hoitajat esiopetusta täydentävässä päivähoidossa.
Tuo edellä oleva järjestely on ääriesimerkki ja joissakin kouluissa on onneksi edes samat hoitajat aamu- ja iltapäivästä. Silti tilanne ei ole niin hyvä kuin se voisi olla. Esimerkiksi päivähoidossa toteutettavassa esiopetuksessa lasten esiopetuksesta ja päivähoidosta vastaavat hoitajat ja lastentarhanopettajat eivät vaihdu päivän aikana yhtä tiheään kuin kouluissa. Lisäksi vanhemmat kohtaavat siellä lapsensa esiopettajat useammin kuin kouluissa.
Keskustelu kouluissa toteutettavan esiopetuksen tilanteesta on tarpeen. Se on myös ajankohtaista, koska Espoon organisaatiouudistuksen yhteydessä yhdeksi ”kuumaksi perunaksi” on varmasti nousemassa taas opetustoimen ja päivähoidon hallintojen yhdistäminen. Mielestäni pelkällä hallintojen yhdistämisellä ei saada ratkaisua kouluissa toteutettavaan esiopetukseen liittyvään ongelmaan ja toivonkin, että se tiedostettaisiin asiaan liittyvissä keskusteluissa. Tarvitaan perusteellisempia toimintatapamuutoksia, koska koulun opettajilla on virkaehtosopimus, jonka perusteella he eivät ole esiopetusryhmässä päivän aikana niin pitkään kuin päiväkodeissa lastentarhanopettajat ovat.
Yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona on toteuttaa kouluissa esiopetusta päivähoidon toimesta. Tuolloin lapsilla olisi kouluissa nykyistä eheämmät päivät. Uskon, että tuo muutos voitaisiin toteuttaa ilman hallintojen yhdistämistä. Lisäksi on syytä mainita, että esiopetusta tulee mielestäni jatkossakin järjestää myös päiväkodeissa.
Jaosto on siis tehnyt esityksensä. Lautakunnan tulee tietenkin hyväksyä tulevat muutokset aikanaan - ja niinhän jaosto esittikin.
| ||