Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
20.3.2006 Aika saada esityksiä
Vastine Länsiväylä-kirjoitukseen
Ove Lindstedt kirjoitti Länsiväylässä (20.3.2006) terveyskeskuspalveluja koskevasta ongelmasta. Asiakkaat eivät todellakaan saa aina yhteyttä terveysasemalleen. Lindstedt totesi, että järjestelmä on politiikkojen hyväksymä. Sosiaali- ja terveyslautakunta ei ole päässyt vaikuttamaan nykyiseen ajanvarausjärje stelmään. Puhelujen kiertäminen solusta toiseen on virkamiesten idea. Näyttääkin siltä, että tarvitaan järjestelmä, jonka myötä asiakkaat saavat hoitotakuun mukaisesti välittömän yhteyden terveysasemalle arkip äivisin. On syytä kokeilla jo aikaisemmin esittämääni keskitettyä ajanvarausta.
Keskitetty ajanvaraus on käytössä suun terveydenhuollossa ja siihen on oltu tyytyväisiä. Kaupungin oma keskitetty ajanvaraus turvaisi asiakkaiden joustavan palvelujen saannin. Ajanvarauksessa työskentelevien tulee tuntea Espoon terveysasemien työtavat ja saada tarvittaessa asiakkaan puhelun aikana yhteys hoitavaan lääkäriin, mikäli asiakkaan asia vaatii sitä.
Eräässä terveydenhuoltopalveluja tuottavassa yrityksessä on työntekijöitä ohjattu siten, että puheluu n on vastattava viimeistään, kun se on soinut kaksi kertaa. Tähän tulisi pyrkiä myös julkisessa terveydenhuollossa. Nykyisellä toimintatavalla tämä ei onnistu, koska myös terveysasemalle tulleiden asiakkaiden on saatava palvelua ilman kohtuutonta odottamista. Keskitetty ajanvaraus parantaisi myös heidän palvelujaan. Sen myötä soluissa työskentelevät työntekijät voisivat palvella paikanpäällä olevia asiakkaita, eivätkä ajanvarauspuhelut pitkittäisi asiakkaiden asioimista.
Lindstedt ehdotti, että päättäjät perustaisivat työryhmän kehittämään järjestelmää. Luottamushenki löiden uutta työryhmää ei tarvitse perustaa ainakaan toistaiseksi, koska Espoossa on jo terveyspalvelujen jaosto. Sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön mukaan jaoston tulee seurata palvelujen laatua. Sen tu lee myös tehdä esityksiä ja ehdotuksia sosiaali- ja terveyslautakunnalle tehtäväalueensa kehittämiseksi. Terveysasemapalvelut ovat yksi osa terveyspalvelujen jaoston tehtäväaluetta. Nyt on aika saada lautakunnalle esityksiä, jotta asiakkaiden yhteydensaanti terveysasemalle paranee.
Johanna Värmälä (sd.)
| ||