Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
25.8.2012: Espoon terveysasemapalvelut entistä toimivimmiksi
Jukka Hämäläinen (LV 27.6.) kritisoi sairaanhoitajien puhelinpalveluja ja ehdotti, että puhelinvastauspalvelut keskitettäisiin. Kyseinen ehdotus on selvityksen arvoinen ja voisi olla vihdoin sellainen ratkaisu, jolla saataisiin sairaanhoitajien puhelinpalvelut toimimaan. Vaihtoehtoja kyseisten palvelujen parantamiseksi on etsitty, mutta esimerkiksi lääkäreiden ajanvarauksessa olevan takaisinsoittojärjestelmän laajentaminen sairaanhoitajien puhelinpalveluihin ei ollut saamieni tietojen mukaan hoitajien mielestä hyvä asia. Se
voisi kuitenkin olla vielä yksi vaihtoehtoisista parannusehdotuksista, koska takaisinsoittojärjestelmän käyttöön ottoon liittyneet alkuhankaluudet ovat mahdollisesti vaikuttaneet aikanaan hoitajien mielipiteen muokkaantumiseen. Toivottavasti saamme viivytyksettä pyytämäni esityksen sairaanhoitajien puhelinpalvelujen parantamiseksi Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi.
Terveysasemapalveluja tulee parantaa myös yksinkertaistamalla palveluja, sillä jotkut terveysasemapalvelujen saatavuuteen liittyvistä ongelmista johtuvat siitä, että asiat tehdään liian hankaliksi. Asiakas saattaa joutua asioimaan terveysasemallaan yhden ja saman asiansa vuoksi monta kertaa, vaikka asia olisi hoidettavissa ensimmäisen asioinnin yhteydessä. Palvelujen yksinkertaistamista tarvitaan myös hoidon tarpeen arvioinnissa ainakin erään terveysaseman osalta. Kyseisen terveysaseman käytäntö, jossa hoidon tarpeen arviointia tekevä hoitaja joutuu soittamaan yksikertaisessakin asiassa lääkärille kysyäkseen, voiko hän antaa ajan lääkärin vastaanotolle, ei ole ollenkaan toimiva. Hoidon tarpeen arviointi on vaativa tehtävä, jonka tekemisessä on oltava aina terveydenhuollon
ammattilainen, joka pärjää kyseisessä tehtävässä. Lääkärin on oltava tavoitettavissa tilanteissa, joissa hoitaja tarvitsee konsultointiapua, mutta hoitajalla tulee olla mahdollisuus varata aika myös ilman lääkärin lupaa.
Terveysasemapalvelut on mahdollista saada joustaviksi ja asiakkaiden tarpeet huomioiviksi palveluiksi ilman, että siihen tarvitaan palvelujen ulkoistamista. Oleellista on myös, että työntekijät osallistuvat palvelujen toimivuuden parantamiseen eli oman työnsä kehittämiseen. Sen mahdollistamiseksi tarvitsemme lisää sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia terveysasemillemme. Sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien määrän lisäämisellä saadaan parannettua myös niitä sairaanhoitajien puhelinpalveluja, joissa asiakas joutuu nykyään kuuntelemaan varattu-ääntä huolestuttavan usein, saamatta esimerkiksi laboratoriokokeittensa tuloksia.
Johanna Värmälä (sd.), sairaanhoitaja (YAMK), kaupunginvaltuutettu, Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan pj.
| ||