Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
11.1.2015: Oppilas- ja opiskelijahuoltoon tarvitaan ketteriä työtapoja
Viime syksynä astui voimaan uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolaki. Lain tulkinnassa on valitettavan paljon erilaisia näkemyksiä. Jotta hyvää tarkoittavat uudistukset eivät aiheuta vahinkoa, tarvitaan valtakunnallisia tarkempia suuntaviivoja ja ohjeita lain toteuttamiseen.
Uudessa laissa edistetään mm. oppilaan ja opiskelijan mahdollisuutta tavata terveydenhoitaja, psykologi ja kuraattori. Lain mukaan terveydenhoitajan työaika on koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa järjestettävä siten, että opiskelija voi tarvittaessa päästä terveydenhoitajan vastaanotolle myös ilman ajanvarausta. Tämä on erittäin tärkeä asia, koska mm. terveydenhoitajapalvelut ovat varsin tarpeellista, matalan kynnyksen toimintaa.
Uusi laki haastaa kunnat uudistamaan toimintatapojansa ja –ohjeitansa erityisesti yhteistyön lisäämiseksi. Tässä yhteydessä on muistettava, että tiedonkululla on erittäin merkittävä rooli, jos ja kun halutaan edistää oppilaiden oppimista, terveyttä, hyvinvointia ja osallisuutta. Oikea-aikainen tieto ehkäisee ongelmien syntymistä ja syrjäytymistä. Se turvaa varhaisen tuen sitä tarvitseville ja oppilas- ja opiskeluhuoltopalvelujen yhdenvertaisen saatavuuden ja laadun. Oikea-aikainen tieto myös vahvistaa oppilas- ja opiskeluhuollon onnistumista ja johtamista toiminnallisena kokonaisuutena ja monialaisena yhteistyönä ja tuo synergiaetua.
Tällä hetkellä uusi laki on saamiemme tietojen mukaan johtanut käytännössä siihen, että todella tärkeäkään tieto ei aina kulje opettajille, eikä edes koulun tai oppilaitoksen toiminnasta vastaavalle rehtorille. Lisäksi salassapitosäädösten tulkinnat ovat aiheuttaneet henkilöstössä hämmennystä.
Yksittäisen oppilaan hyvinvointiin liittyvien asioiden selvittelyyn on uuden lain mukaan koottava monialainen oppilaskohtainen asiantuntijaryhmä. Tällaisen ryhmän kokoaminen on hyvä idea, mutta prosessina raskas ja hidas. Sen rinnalle olisi löydettävä ketterämpiä tapoja selvittää lasta tai nuorta koskevia ongelmia ja auttaa häntä. Aina asioiden selvittelyyn ei tarvita laaja-alaista ja byrokraattisesti ohjattua asiantuntijaryhmää. Esim. opettajilla tulisi olla mahdollisuus kuulla aivan arkisesti ilman raskaita kokousmenettelyjä vaikkapa kouluterveydenhoitajan näkemys lasta tai nuorta koskevasta huolestaan. Lain mukanaan tuomat kompastuskivet ovat hahmottuneet pikkuhiljaa, ja myös Espoon johtavat virkamiehet ovat saaneet tietoa näistä ongelmista. Hienoa, että työntekijät ovat ottaneet asiat puheeksi.
Oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointiin liittyvien ongelmien läpikäyminen ja yhteisten toimintatapojen sopiminen on asia, joissa ei saa viivytellä. On kaikkien etu, että koulun työntekijöillä olisi selkeät, tarkoituksenmukaiset ja lain mahdollistamat toimintatavat, joilla edistetään lasten ja nuorten hyvinvointia.
Johanna Värmälä (sd.)
Kaupunginvaltuutettu
Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan pj.
Martti Hellström (sd.)
Kaupunginvaltuutettu
Nuorten elinvoimaisuus-ohjelmaryhmän pj.
| ||