Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
22.1.2001,asianro 26: Espoon sisäisen liikenteen taksan vahvistaminen vuodelle 2
Espoon sisäisen liikenteen taksan vahvistaminen vuodelle 2001
Matkakorttia mainostetaan joustavana ja helppona tapana maksaa, olipa matka sitten päivittäin toistuva tai satunnainen. Matkakorttien lataukseen tulee kuulemma noin nelisensataa pistettä, joten sen pitäisi onnistua joustavasti.
On hyvä, että matkakortin hinnat on tarkoitus pitää mahdollisimman lähellä joukkoliikenteen ns. pahvikorttihintoja.Jotta matkakortin käyttö olisi kohtuuhinnan lisäksi myös käytännöllistä tulisi hintojen olla tasamarkkoina. Jos haluaa ladata 15 ja 366 vuorokauden väliltä tietyn määrän päiviä on hankalaa, että yksi lisäpäivä maksaa esimerkin mukaisesti 5 markkaa 37 penniä. Se, että lippua myytäessä hinta pyöristetään alaspäin lähimpään 50 penniin, ei helpota tilannetta. Turhat pennit pois jatkossa.
Haluan esittää muutamia toiveita alennuslippukäytännöstä ja haluaisin herättää keskustelua siitä, minkä linjan Espoo jatkossa ottaa. Esityksien mukaan pääkaupunkiseudulla tulee pyrkiä mahdollisimman yhtenäiseen alennus- ja vapaalippu käytäntöön. Mielestäni tämä ei saa johtaa opiskelijoiden aseman heikkenemiseen. Nyt Espoo myöntää opiskelijoille 50% alennuslippuja. Käytännön tulisi jatkua.
Siihen ongelmaan, että Espoon opiskelijoita suosiva käytäntö on johtanut lyhytaikaisiin kotikunnan vaihdoksiin, tulisi löytää muu ratkaisu kuin opiskelijoiden lippujen hinnan korottaminen.
Tuon tässä keskustelussa esille myös sen mielipiteen, että meillä Espoossa on epäkohta alennuslippukäytännössä.
Tällä hetkellä osa työkyvyttömyyseläkkeellä tai muulla eläkkeellä olevista eivät ole oikeutettuja alennuslippuun, jos he eivät saa kansaneläkettä. YTV:stä on tulossa lausuntokierrokselle esitys eri alennuslippuihin käytettävästä jaottelusta ja minun tiedossa olevien esitysten mukaan työkyvyttömyyseläkkeellä olevien asema ei tulisi parantumaan. He eivät esityksien mukaan tulisi jatkossakaan kuulumaan niihin, jotka ovat oikeutettuja alennuslippuun.
Lausuntokierrokselle tulevassa materiaalissa on väläytetty liikennepoliittista tai sosiaalipoliittista linjaa. Liikennepoliittisessa esityksessä viimehetken tietojen mukaan on tarkoitus yhtenäistää alennuslippukäytäntöä laskemalla alennusta kaikkialla kahteenkymmeneen viiteen prosenttiin. Liikennepoliittinen vaihtoehto tähtää samaan, mutta ikä on vaikuttavin tekijä.
Meidän valtuutettujen tulisi puuttua joukkoliikennealennuksista johtuvaan pieni -ja keskituloisten työkyvyttömyyseläkkeellä olevien syrjintään.
Puheen lisäksi esitin kaksi toivomusta, jotka hyväksyttiin:
1) Valtuusto evästää joukkoliikennejohtokuntaa selvittämään alennuslippukäytäntöä niin, että muutkin eläkkeensaajat kuin kansaneläkkeellä olevat ovat oikeutettuja alennuslippuun.
2) Valtuusto velvoittaa joukkoliikennejohtokuntaa selvittämään erityislippukäytäntöä niin, että opiskelijoiden 50% alennus säilyy Espoossa.
Lisäksi ehdotukseni hyväksyttiin äänestyksessä:
Valtuusto kehoittaa joukkoliikennejohtokuntaa suunnittelemaan joukkoliikennelippujen hinnat Euron myötä niin, että ne ovat tasaeuroina.
| ||