diashow
Johanna Värmälä

Blogi

Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma

Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....

Lue lisää »

Valinnanvapauslakiehdotus ei ole toteuttamiskelpoinen

Tammikuussa julkaistussa valinnanvapauslakiehdotusmateriaalissa on mukana vaikutusten arviointi, josta ilmenee vakavia...

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Johanna Värmälä

Johanna Värmälä

Kalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Tietotori

14.4.2003: Matinkylä-Olarin palvelulinja

Matinkylä-Olarin palvelulinja  

Kiitän joukkoliikennekeskusta aloitteeseeni annetusta vastauksesta.  

Vastauksen valmistelija kertoi hyvin, mikä on palvelulinja. En voi olla kuitenkaan korostamatta sitä, että palvelulinjoilla on erittäin suuri motivoiva ja syrjäytymistä ehkäisevä merkitys.  

Vastauksen ja asianomaisten kanssa käymieni keskustelujen myötä luotan, että palvelulinjan liikennöintiin vaikuttavien tarvittavien asioiden huomioiminen tähän asti ja jatkossa kuuluu joukkoliikennekeskuksen perustyöhön. Ei ole siis aiheellista syytä pyytää heitä toistamaan tutkimuksia ja selvityksiä, joita on jo tehty ja tehdään toimialalla.  

Palvelulinjoista on erittäin hyviä kokemuksia. On luonnollista, kuten kaikkien uusien toimintojen yhteydessä, että linjoja ei osata heti toiminnan aloittamisen jälkeen käyttää niin hyvin kuin virkamiehet ja päättäjät toivovat, mutta kun palvelulinjaa opitaan käyttämään, siitä ei haluttaisi luopua. Näin on käynyt mm. Matinkylä- Olarin palvelulinjan kanssa.  

Päättäjänä on tietenkin mietittävä toiminnan taloudellisuutta ja muiden kaupunkien kokemuksia. Vaikka yhden palvelulinjan liikennöintiin näyttää menevän vuositasolla 77 000 euroa tulisi miettiä, mitkä ovat seurannaisvaikutukset linjan liikennöin loputtua. Kotipalvelujen käyttö varmasti lisääntyy. Vanhukset, jotka eivät uskalla tai pysty enää käyttämään normaaleja linja-autoja asioidensa hoitamisessa, jäävät herkemmin kotiin, eristäytyvät ja heidän kuntonsa heikkenee. Vaarana on jopa laitokseen joutuminen aiempaa herkemmin.  

Mm. Kuopiossa on huomattu palveluliikeneteen aloittamisen myötä, että erityispalveluna järjestettävien kuljetuspalveluiden hakeminen lykkäytyy jopa usealla vuodella. Ihmiset, jotka eivät pysty enää käyttämään normaaleja linja-autoja, siirtyvät kulkemaan palveluliikenteellä Palilla ja hakevat kuljetuspalvelutukea vasta, jos Palilla kulkeminen alkaa olla hankalaa. Tämän kokemuksen tulisi vaikuttaa myös Espoon suunnitelmiin.  

Palvelulinjojen käyttäjämäärä on lisääntynyt myös Matinkylä-Olarissa. Vuoden aikana kasvu on ollut noin 50%. Mielestäni tämä kuvastaa sitä, että käyttäjämäärät ovat lisääntymässä varsinkin kun sana linjan mukavuudesta kiertää ja tiedotus tavoittaa useammat.  

Liikkuminen palvelujen luo ja asioiden hoitaminen tulee olla kaikilla Espoon alueilla mahdollista. On ikävä tosiasia, että palvelulinjan lakkauttamisen vuoksi tämä tavoite ei toteudu tasa-arvoisesti. Matinkylä- Olarin vanhukset ovat epätasa-arvoisessa asemassa varsinkin silloin, kun vanhus ei saa kuljetuspalvelutukea ja taksin käyttäminen omakustannushintaan on kohtuutonta. Tähän mennessä sosiaalitoimi on suositellut asukkaille palvelulinjan käyttämistä silloin, kun asiakkaan liikkuminen tavallisessa joukkoliikenteessä olevilla linja-autoilla on hankaloitunut, mutta asiakkaalla ei ole oikeutta saada sosiaalihuoltolain tai vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelutukea. Nyt sosiaalitoimi ei voi muuta kuin toivoa, että vanhus saisi hoidettua asiansa jollain muulla tavalla, mikäli vanhus ei ole oikeutettu edes kotipalveluun. Kotihoitohan suunnataan vain eniten apua tarvitseville.  

Vastauksen valmistelija Pirkko Lento mainitsee, että vuodelle 2003 myönnetyt määrärahat eivät riitä entisen joukkoliikenteen palvelutason ylläpitämiseen. Määrärahat edellyttävät liikennöintikustannusten vähentämistä. Matinkylä- Olarin palvelulinjan liikennöinnin lakkauttamisen lisäksi mm. kaupunkiradan liityntäliikennöintiin ja linja-autojen kesäliikenteeseen tulee muutoksia. Sen lisäksi, että nykyisiltä sisäisen liikenteen linjoilta joudutaan karsimaan liikennettä, uusia linjoja ei perusteta.  

Emmeko voisi esittää lisämäärärahaa? Vastauksen valmistelijan mukaan emme voi vaikuttaa tämän vuoden tilanteen parantamiseksi enää tässä vaiheessa joukkoliikenteen kilpailutuksesta ym.:sta järjestelyasioista, kuten aikataulujen painamisesta, johtuen. Asia on huomioitava vuoden 2004 budjettivalmistelussa. Vuoden 2004 tavoitteena tulisikin olla joukkoliikenteen hyvä peruspalvelutaso ja palvelulinjat jokaisessa aluekeskuksessa.  

Arvoisa puheenjohtaja,  

Kaiken tämän perusteella esitän toivomuksen: Valtuusto toivoo, että hyvän joukkoliikenteen perustason lisäksi vuoden 2004 talousarviovalmistelussa yhdeksi tavoitteeksi otetaan viimeisimpiin selvityksiin perustuen Matinkylä- Olarin palvelulinjan liikennöinnin aloittaminen uudelleen vuonna 2004.  

(toivomus hyväksyttiin yksimielisesti)






Uutiset Espoo.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunnassa ensi torstaina 24.1.2019

Lautakunta päättää järjestö- ja kohdeavustusten myöntämisestä, käyttösuunnitelmasta sekä toimitilojen varustamisesta ja laitehankinnoista. Lisäksi...

Lue lisää »

Tiistilän kaava hyväksyttiin

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 16.1.2019 Tiistilä II:n asemakaavamuutoksen. Alue on osa Suomenlahdentien varteen sijoittuvaa Matinkylän...

Lue lisää »

Uutiset JHL.fi

Kunta-alan parhaat kehittämisteot ja aktiivisimmat kehittäjät palkittiin

– Monissa palkittavissa teoissa yhdistävänä tekijä on se, että on pyritty parantamaan työyhteisön hyvinvointia sekä kehitetty palveluja ja prosesseja...

Lue lisää »

Järjestöjen Ääni työlle -kiertue pitää huolen, että työmarkkinoista riittää puhetta vaalien alla

Työmarkkinajärjestöjen Ääni työlle -kiertue käynnistyy Helsingistä 22. tammikuuta. Tammi–maaliskuussa kiertue vierailee kymmenellä paikkakunnalla...

Lue lisää »

Uutiset Demokraatti.fi

Maria Lohelan temppu yllätti jopa Jussi Halla-ahon: ”Samaan joukkoon Mikael Jungnerin kanssa”

Siniset jättänyt ja Liike Nytin eduskuntaryhmään siirtynyt Maria Lohela onnistui yllättämään ratkaisullaan monet ja myös perussuomalaisten...

Lue lisää »

Aleksovski ilmoittaa eroavansa Tampereen kaupunginhallituksesta

Kotilinnasäätiön toiminnanjohtaja Atanas Aleksovski on ilmoittanut eroavansa Tampereen kaupunginhallituksen ja sen konsernijaoston luottamustehtävistä....

Lue lisää »

Uutiset SDP.fi

Filatov: Lisäpanokset työttömien koulutukseen kannattavat 

– Työllistymisen tukeen ja palveluihin kannattaa panostaa, koska työttömyys se vasta kallista onkin, olipa kyse sitten inhimillisestä kärsimyksestä...

Lue lisää »

SDP:n Haatainen: Orpon eläkesumutus ei tehoa

SDP:n sosiaali- ja terveystyöryhmän puheenjohtaja, varapuhemies Tuula Haatainen pitää valtiovarainministeri Petteri Orpon eläkepuheita sumutuksena. Orpo...

Lue lisää »