web stats
diashow
Johanna Värmälä

Blogi

Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa

Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...

Lue lisää »

Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma

Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Johanna Värmälä

Johanna Värmälä

Kalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

14.11.2003: Vuoden 2004 talousarvio

Talousarvio 2004

Taas on se aika vuodesta, että päätämme seuraavan vuoden budjetista. Tässä vaiheessa tulisi olla varma, että päätettävien määrärahojen avulla turvataan kunnan tehtävien hoitaminen.  

Kun suur-alueiden sosiaali- ja terveystoimen asiantuntijat aloittivat määrärahakäsittelynsä, ilmeni, että ensi vuonna sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä tulisi taas olemaan ongelmia. Vaikka neuvottelutoimikunta päätti lisätä määrärahoja sosiaali- ja terveystoimeen, lisämäärärahat menevät pitkälti jo olemassa olevien työntekijöiden palkkamenoihin. Palvelutasoon ei siis tule juurikaan muutoksia.  

On tietenkin hyvä, että mm. Espoon keskuksen neljän lääkärin ja yhden sairaanhoitajan ja Matinkylä- Olarin kolmen lääkärin ja yhden sairaanhoitajan vakanssit täytetään, eikä Matinkylän terveysaseman laboratoriota suljeta pariksi kuukaudeksi kesäsulun lisäksi. Se, että sosiaali- ja terveyslautakunta ei voi tehdä paljonkaan parannuksia palveluiden määrään määrärahojen vuoksi, ei kuitenkaan ole hyvä asia. Lääkäreiden vakanssien mitoitusperusteita kyllä tarkistetaan, mutta näyttää siltä, että Espoo ei pysy esimerkiksi Vantaan perässä, jossa lisätään lääkäreiden määrää vuoden 2008 loppuun mennessä yhteensä kolmellakymmenellä. Määrässä huomioidaan väestönkasvu ja tavoite, jossa y hdellä lääkärillä on n. 1700 asukasta vastuullaan. Nykyäänkin Vantaalla yhdellä lääkärillä on keskimäärin vähemmän asukkaita ku in Espoossa.  

Meidän kannattaa kuitenkin yrittää parantaa lääkäreiden vastaanottopalveluiden saamista, ja jos emme lisää lääkäreiden määrää voisimme kokeilla sairaanhoitajien määrän lisäämistä. Nähtäväksi jää, mitä määrärahalla voimme tehdä, jotta tulostavoite 1.2.1 asiakas on saanut tarvitsemansa terveyskeskuksen vastaanottopalvelun kiireellisessä tapauksessa samana päivänä ja muutoin 10 päivän sisällä, saavutetaan kaikilla suur- alueillamme.  < /DIV>

Sosiaalityön resurssit ovat laahanneet pääkaupunkiseudun muiden kaupunkien perässä jo pitkään. Sosiaalityöntekijöiden määrää tulisi lisätä, jotta sosiaalityön tulostavoite saavutettaisiin. Tarvittaviin lisäyksiin ei kuitenkaan ole näillä määrärahoilla mahdollisuutta.  

Vuoden mittaan sosiaali- ja terveyspalveluiden toteuttamisessa tarvitaan lukuisia sijaisia. Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja virkamiesten työskentelyä helpottaisi se tieto, että valtuusto pitää tärkeänä sijaisten palkkaamista sosiaali- ja terveyspalvelun asiakastyöhön työntekijöiden poissaolon ajaksi. Sen vuoksi esitän toivomuksen:  
Valtuusto toivoo, että sosiaali- ja terveystoimen asiakaspalvelutyössä olevien työntekijöiden työstä poissaolojen ajaksi palkataan tarvittavat sijaiset.  

Viime maanantaina, kun keskustelu ajautui talousarvioasioihin, eräs valtuutetuista haukkui sosiaali- ja terveystoimea menoautomaatiksi. Haukkuminen kertoo paljon valtuutetun arvoista ja varmastikin myös siitä, että sosiaali- ja terveystoimiala ei ole kaikille tuttua. Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat kuitenkin jopa asukkaiden mielestä tärkeimpiä peruspalveluitamme ja niiden toiminta tulee turvata. Valtuutettujen on myös hyvä tietää, että sosiaali- ja terveyslautakunta ei ole ollut passiivinen, vaan se on pyytänyt virkamiehiä kehittämään toimintoja. Asiat eivät vain jostain syystä etene.  

Toimintoja voisi toki kehittää muillakin toimialoilla. Jokaisen lautakunnan tulisi käydä läpi omia toimintojaan ja miettiä, onko toimialalla sellaista, joka rasittaa peruspalveluita viemällä niiltä määrärahoja. Toimialoilla kannattaisi myös miettiä, onko toiminnot suunniteltu kaiken kattavasti, ettei käy niin kuin Kivenlahdessa ja lehdistä on lukenut; tekninen toimi avaa kävelytien ja sulkee maan töiden jälkeen. Muutaman viikon kuluttua tullaan uudestaan ja avataan maa toistamiseen. Toimintojen kehittämistä täytyy siis tehdä muuallakin kuin sosiaali- ja terveystoimessa.  

Espoo- lisää ei esitetä nostettavaksi vuonna 2004. Ehkä niin onkin hyvä, varsinkin kun lautakunnallekaan ei ole esitetty lisän korottamista siten, että siitä hyötyisivät eniten rahaa tarvitsevat eli pieni- ja keskituloiset. Nyt, kun määrärahoja ei mene Espoo- lisän korottamiseen, Espoossa tulee turvata lapsiperheiden kotihoitopalvelut. Kun kaupungin strategisena päätöksenä on, että puutumme lasten ja nuorten tasapainoista kehitystä uhkaaviin ongelmiin jo alkuvaiheessa ja ehkäisemme syrjäytymistä koko perhettä tukien, Espoon kaupungin tulisi tarjota nykyistä useammille kotihoidon palveluja. Konkreettinen tuki on parasta tukea, eikä raha korvaa palveluja. Esimerkiksi sellaise ssa tapauksessa perhe tarvitsee tukea, kun toinen vanhemmista esimerkiksi sairastuu äkillisesti ja toinen vanhemmista on työmat kalla. Ei sen kummemmasta tilanteesta ole kyse. Nyt apua saa vain erittäin huonossa elämäntilanteessa olevat, joille ennaltaehkäisevä tuki olisi ollut tarpeen jo paljon ennen saatua apua.

Esitänkin toivomuksen: espoolaiset kotihoitoperheet jäävät liian usein kaupungin palvelujen ulkopuolelle, jopa silloin, kun perhe tarvitsisi kotihoidon palveluja. Valtuusto toivoo, että vuoden 2004 aikana selvitetään, minkälaiset lapsiperheet voisivat saada kaupungin omaa kotihoitopalvelua siten, että nykyistä useampi perhe pääsisi palveluiden piiriin. Asia tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan käsittelyyn vuoden 2004 aikana.  

Raha- asia-aloitteista kiinnittäisin huomiota valtuustoakin puhuttaneeseen Matinkylä- Olarin palvelulinjaa koskevaan aloitteeseeni. En ole tyytyväinen siihen, että Matinkylä- Olarin alueen asukkailla ei ole ensi vuonnakaan palvelulinjaa. Se ei ole tasa- arvoista, eikä tilanne tue ikäihmisten kotona asumista. Matinkylä- Olarin alueen jättäminen palvelulinjattomaksi alueeksi ei ole strategisen päätöksen mukaista. Olemmehan päättämässä, että edistämme ikääntyneiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia, omatoimisuutta sekä turvallisuutta heidän omassa asuinympäristössään.  

Lopuksi esitänkin toivomuksen: Matinkylä- Olarin alueella ei ole palvelulinjaa vuonna 2004. Vuoden 2004 aikana selvitetään, mitkä ovat korvaavat tavat järjestää palvelulinjan tapaista kuljetusta suur- alueella, missä ei ole palvelulinjaa. Ryhdytään toimenpiteisiin palvelun järjestämiseksi.  




Uutiset Espoo.fi

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä puoltaa yleisötilaisuuksien lohkomisvaatimuksesta sekä kahden metrin turvaväleistä luopumista

Epidemiatilanne pääkaupunkiseudulla on kehittynyt kohti parempaa suuntaa, vaikka tartuntamäärät ja positiivisten testien osuus ovat edelleen korkeita...

Lue lisää »

Valtuusto jakoi luottamuspaikat

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Henna Partanen (Vihr.) ja kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi Henrik Vuornos (Kok.).

Lue lisää »

Uutiset JHL.fi

Turku laittoi palveluyhtiönsä lihoiksi: Arkean kiinteistö- ja siivouspalvelut myytiin oululaislähtöiselle firmalle

Turku on myynyt valtaosan palveluyhtiö Arkean toiminnoista Alltime Groupille. Työntekijät siirtyvät uuteen yhtiöön vanhoina työntekijöinä, mutta...

Lue lisää »

Ammattiliitoille tukea valtamerten takaa: hallituksen julmat leikkaukset tyrmistyttävät kuljetusalan liittoa Yhdysvalloissa

Hallituksen armoton politiikka rapauttaa Suomessa työehdot ja sosiaaliturvan ja ulkomailla Suomen maineen. Ammattiliitto JHL ja muut kuljetusalan liitot ovat...

Lue lisää »

Uutiset Demokraatti.fi

Seppo Koskinen: Puheenjohtaja nakersi perustuslakivaliokunnan toimivaltaa

Työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen moittii mielipidekirjoituksessaan perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan toimintaa lakkolakien käsittelyssä....

Lue lisää »

Ilmatieteen laitos: Nord Stream -kaasuputkista vuotaneella metaanilla ei todennäköisesti ole havaittavia vaikutuksia ilmastoon

Räjähtäneistä Nord Stream -kaasuputkista vuotaneella metaanimäärällä ei todennäköisesti ole havaittavissa olevia vaikutuksia ilmastoon...

Lue lisää »

Uutiset SDP.fi

SDP:n ryhmäpuheenvuoro vuoden 2023 budjetin palautekeskutelussa

SDP:n ryhmäpuheenvuoro vuoden 2023 budjetin palautekeskutelussa. kansanedustaja Riitta Mäkinen. Muutokset puhuttaessa mahdollisia.

Lue lisää »

Sähkön hintakriisi kärjistyy – SDP on valmis toimimaan

SDP on valmis ottamaan käyttöön kaikki keinot, joilla sähkön hintaa kuluttajille pidetään kohtuullisena, kannusteita sähkön säästämiseen...

Lue lisää »