Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
8.9.2008: Vuosien 2009-2011 strategia ja suunnitelmakauden tavoitteet
Päivähoidon ja terveydenhuollon suunnitelmakauden tavoitteissa on epärealistisuutta.
Kaupunginhallitus esittää, että päivähoidossa on tehostettava kunnallisten päiväkotien toimintaa siten, että yksikköhintojen kasvua saadaan hillittyä. Kaupunginhallitus muutti tätä päivähoidon tavoitetta niin, että se on nyt linjassa mm. perusopetuksen kanssa. Se on parempi kuin aikaisempi esitys, mutta olisin toivonut, että nyt voimassa oleva suunnitelmakauden tavoite olisi säilynyt.
Palkkakustannukset muodostavat suurimman osan päivähoidon kokonaiskustannuksista ja koska ne tulevat nousemaan, nousevat myös yksikkökustannukset. Näin ollen kaupunginhallituksen esittämä tavoite tarkoittaa, että päivähoitoon ei voida palkata sijaisia kuten nykyään ja avustavaa henkilöstöä on vähennettävä. Tämä tulee vaikuttamaan väistämättä päivähoidon laatutasoon. Päivähoito on kuitenkin lakisääteinen palvelu, jota tulee toteuttaa laadukkaasti.
Jos hyväksytte kaupunginhallituksen päivähoitoa koskevan suunnitelmakauden tavoitteen, joka koskee yksikköhintoja, haluaisin tietää, mistä olette valmiita tinkimään?
Sitten terveyspalveluista. Kaupunginhallitus esittää suunnitelmakauden tavoitteeksi, että perusterveydenhuollon yksikköhintojen kasvu pysähtyy.
En hyväksy kyseistä esitystä ja kysynkin, mistä olette valmiita karsimaan, jos hyväksytte kyseisen esityksen?
Kaikki tietävät, että perusterveydenhuolto on peruspalvelua, jossa palkkakustannukset muodostavat suurimman osan kustannuksista.
Perusterveydenhuoltoa tulee vahvistaa erikoissairaanhoidon menojen vähentämiseksi. Vahvistaminen tarkoittaa sitä, että perusterveydenhuollon työntekijämäärää tulee lisätä väestömäärän kasvun myötä. Toisaalta se on tarpeellista myös siksi, että vain silloin, kun työntekijämäärä on riittävä palvelujen kysyntään nähden, työntekijöillä on voimavaroja ja aikaa kehittää ja tehostaa omaa toimintaansa.
Ei ole oikein vaatia perusterveydenhuollon yksikkökustannusten kasvun pysäyttämistä. Ensin on saatava perusterveydenhuoltoon kattava varahenkilöjärjestelmä.
Lopuksi arvoisa puheenjohtaja esitän seuraavat toivomukset:
1. Valtuusto toivoo, että suunnitelmakauden tavoitteen, lauseen: ”Päivähoidossa on tehostettu kunnallisten päiväkotien toimintaa siten, että yksikköhintojen kasvua saadaan hillittyä” tilalle tulee lause: Päivähoidossa on tehostettu kunnallisten päiväkotien toimintaa siten, että yksikköhinnat eivät kaupunkitasoisesti nouse kunnallisten palvelujen yleisindeksiä enempää.
(Valtuusto ei hyväksynyt tätä toivomustani täpärässä äänestyksessä äänin 32-31. Suurin osa oikeistolaisista ei kannattanut sitä.)
2. Valtuusto toivoo, että yhdeksi päivähoidon tulostavoitteeksi tulee seuraava tavoite: Päivähoidossa on tehostettu kunnallisten päiväkotien toimintaa siten, että yksikköhinnat eivät kaupunkitasoisesti nouse kunnallisten palvelujen yleisindeksiä enempää.
(Valtuusto hyväksyi tämän toivomukseni yksimielisesti).
3. Valtuusto toivoo, että suunnitelmakauden tavoitteen: Perusterveydenhuollon yksikkökustannusten kasvu pysähtyy, tilalle tulee suunnitelmakauden tavoite: Perusterveydenhuollon menot ovat nousset korkeintaan väestömäärän kasvua ja julkisen sektorin indeksin nousua vastaavasti.
(Valtuusto ei hyväksynyt toivomustani, koska enemmistö oikeistolaisista vastusti sitä. Äänestystulos oli 28-34)
| ||