Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
20.5.2013: Vuoden 2012 arviointikertomuksen hyväksyminen
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kaupunginvaltuutetut
Espoon kaupungin tarkastuslautakunta on puuttunut asioihin, joita myös valtuustoryhmämme pitää tärkeinä. Olemme mm. tehneet määrärahaesityksiä tarkastuslautakunnan esille nostamista asioista. Kehtaan silti sanoa, että tarkastuslautakunta on jälleen kerran tehnyt hyvää työtä. Kiitokset tarkastuslautakunnalle.
Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa on useita tärkeitä palveluja koskevia havaintoja ja niihin liittyviä toimenpide-ehdotuksia. Me demarit haluamme nämä tärkeät palvelut kuntoon.
Kun vuoden 2012 budjettia hyväksyttiin täällä valtuustossa, neuvottelutulos oli sellainen, että sosiaali- ja terveyspalveluja koskevaan budjettiin saatiin kaupunginjohtajan talousarvioehdotukseen nähden lähes 3 miljoonaa euroa enemmän. Tällä neuvotteluissa myönnetyllä määrärahalla ylitettiin hieman sosiaali- ja terveyslautakunnan esittämä pitkäaikaishoidon määrärahaesitys. Valitettavasti neuvottelutuloksen allekirjoituksien jälkeen oli kuitenkin ilmennyt, että nuo neuvotteluissa hyväksytyt määrärahat eivät tule varmaankaan riittämään, kun halutaan turvata ikäihmisille pitkäaikaishoitopaikat. Oli erittäin ikävää, että sain tämän tiedon vanhustenpalvelujen johtajalta vasta seitsemän päivää sen jälkeen, kun neuvottelusopimus oli tehty, vaikka pitkäaikaishoidon
viime hetken määrärahatietoja oli kysytty häneltä budjettineuvotteluja varten.
Vastuullisina valtuutettuina seurasimmekin palvelujen ja budjetin toteutumista. Tilanne vaikutti ainakin sosiaali- ja terveyslautakunnan saamien tietojen perusteella vanhustenpalvelujen osalta hyvältä. Näin ei valitettavasti selvästikään ollut tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen perusteella.
Tarkastuslautakunnan antamien tietojen perusteella on myös syytä epäillä, että sosiaali- ja terveyslautakunnan vuonna 2010 hyväksymiä hoiva-asumisen kriteereitä ei noudatettu, mikä on erittäin vakava asia. Kyseisten kriteerien tarkoitus on varmistaa, että ikäihmiset saavat tarvitsemansa hoiva-asumispaikan heidän tarpeensa mukaisesti. Osan on saatava paikka heti, osan kahdessa viikossa ja osa haluaa ja voi odottaa mieluista paikkaansa jopa kolme kuukautta. Toki näiden jonottavien määrä voi vaikuttaa myös tarkastuslautakunnan esittämiin jonottajia koskeviin tietoihin. Jos asia on kuitenkin niin, että kriteerien noudattamisessa on epäselvyyttä, meidän on tarkennettava kriteereitä. Olen joka tapauksessa pyytänyt asiasta selvitystä sosiaali- ja terveyslautakunnalle.
Espoon valtapuolueessa saatettiin arvella, että palveluseteli pelastaa palvelujen saannin ongelmilta ja ikäihmiset saavat sen avulla hoivapaikkansa. Näin ei kuitenkaan käynyt, eikä tule käymään. Me demarit korostamme, että palveluseteli ei ole ratkaisu tässäkään asiassa. Palveluseteliä käyttää vain murto-osa hoiva-asumispaikkaa tarvitsevista ikäihmisistä, koska siihen liittyvä omavastuu on hoiva-asumisessa kohtuuton. Palveluseteli ei siis sovellu pieni- ja keskituloisille.
Tarkastuslautakunta puuttui myös terveyskeskusjonotilanteeseen. Kyseisten palvelujen tilanteesta on annettu meille päättäjille aivan liian hyvä kuva vuonna 2012. Nyt toimintakulttuuri on muuttunut kiitettävästi, mikä näkyy myös palvelujen saannin parantumisessa. Uuden terveyspalvelujen johtajamme myötä terveysasemien johtajuutta on parannettu ja tullaan parantamaan edelleen.
Tarkastuslautakunta peräänkuuluttaa jatkotoimenpiteitä tuottavuuden lisäämiseksi. Meidän demareiden mielestä työssään hyvinvoivat kaupungin vakituiset työntekijät kykenevät tuottavaan toimintaan. Toki myös toimivilla sähköisillä palveluilla on oma merkityksensä.
Me demarit haluamme kiinnittää huomiota työhyvinvointiin ja siihen, että peruspalveluissa on toimivien toimintatapojen lisäksi riittävästi työntekijöitä. Korostamme, että vuokratyövoiman käytön sijaan tulee luoda varahenkilöjärjestelmiä, joissa kaupungin vakituiset työntekijät tuuraavat työstä poissa olevia. Tämä on kokonaistaloudellisesti edullisempaa kuin vuokratyövoiman käyttö. Kaupungin vakituiset työntekijät ovat sitä paitsi paljon motivoituneimpia kehittämään omaa työtänsä kuin vuokratyöntekijät. Niin saadaan sitä tuottavuutta, jota tarkastuslautakunta kaipaa. On myös hyvä huomioida, että palveluseteli ei lisää tuottavuutta, vaan tuo mukanaan paljon paperityötä, joka liittyy mm. palvelujen tuottajien valintaan ja heidän toimintojensa valvontaan.
Valtuustoryhmämme mielestä toinen toimiala ei saa hankaloittaa toisen toimialan vastuulle kuuluvien peruspalvelujen järjestämistä. Näin valitettavasti on käynyt, kun lasten uuden mielenterveyspalvelujen yksikön käyttöönotto on siirtynyt toimitilojen muutostöiden viivästymisen vuoksi. Tällä on vakavat vaikutukset perheneuvolapalvelujen saamiseen, johon myös tarkastuslautakunta on puuttunut.
Tilaongelmia on myös päivähoidossa ja tarkastuslautakunta on puuttunutkin syystä päiväkotitila-asiaan. Meidän demareiden mielestä päiväkotilasten ja hoitajien on saatava tarkoituksenmukaiset tilat. Haluamme eroon saliratkaisuista, jotka näyttävät jääneen osaksi päivähoidon arkea. Haluamme myös jokaiselle työpaikalle terveellisen sisäilman, johon liittyen olemme tehneet mm. määräraha-aloitteen.
Arvoisa puheenjohtaja, tarkastuslautakunnan arviointikertomus tulee ottaa vakavasti huomioon toiminnan ja talouden suunnittelussa.
| ||