Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
25.4.2016: Hankintalaki
Valtuutettu Juvonen on tehnyt varsin ajankohtaisen aloitteen, koska hankintalakia ollaan uudistamassa. On syytä nostaa muutamia näkökulmia asian käsittelyyn.
Kaupunginjohtaja on hyväksynyt huhtikuussa 2013 Espoon kaupungin hankintojen painopisteet. Painopisteissä oli huomioitu mm. sosiaalinen kestävyys ja harmaan talouden torjunta, mutta niistä puuttui ainakin yhteiskuntavastuu. Se on kuitenkin tärkeä asia, joka tulisi olla näissä painopisteissä.
Työ- ja elinkeinoministeriön sivuilla kuvataan laajaa yhteiskuntavastuun käsitettä monesta näkökulmasta. YK:n toteamuksien mukaan sillä on vaikutusta ihmisoikeuksiin, työntekijöiden oikeuksiin, ympäristön suojeluun ja korruption ehkäisyyn. Kansainvälinen standardisoimisjärjestö on puolestaan julkaissut ISO- oppaan, jonka teemoja ovat mm. hallintotavat, ihmisoikeudet, työelämän käytännöt, oikeudenmukaisuus ja yhteisön toimintaan osallistuminen. Eivätkö nämä olekin asioita, jotka tulisi huomioida myös Espoossa?
Nyt, kun uudistuvan hankintalain myötä uudistetaan Espoon hankintaohjetta, meillä tulee olemaan mahdollisuus tarkastella hankintojen strategisia painopisteitä. Näin suuressa asiassa hankintaohjeeseen ja painopisteisiin liittyvät päätökset pitää mielestäni tehdä kaupunginvaltuustossa.
Jos saisimme hankintaohjeen ja painopisteet valtuuston käsittelyyn, meillä tulee olemaan mahdollisuus linjata, että hankinnoissa noudatettaisiin pääsääntöisesti kokonaistaloudellisesti edullisuutta. Nyt saamamme tiedon mukaan Espoossa halvimman hinnan kriteeriä käytetään arviolta 80%:ssa hankintapalvelujen kilpailuttamista sopimuksista.
Hankintatilanteessa tarjouksista tulee hyväksyä se, joka on kokonaistaloudellisesti edullisin tai hinnaltaan halvin. Kokonaistaloudellisesti edullisuus valinnassa tarkoittaa muidenkin tekijöiden kuin hinnan käyttämistä valintaperusteena. Muita tekijöitä ovat Kuntatyönantajien julkaisun mukaan lähinnä laatu, toimitusvarmuus, vaikuttavuus, kokemus ja luotettavuus. Espoon tulee jatkossa käyttää kokonaistaloudellisesti edullisuutta valinnoissa sen monipuolisuuden vuoksi. Sosiaali- ja terveyslautakunta onkin jo esittämässä kyseisen kokonaistaloudellista edullisuutta käytettäväksi monituottajamallissa, josta on maininta uudessa Espoon ikääntymispoliittisessa ohjelmassa.
Esitänkin toivomuksen:
Valtuusto toivoo, että uudistettavasta hankintaohjeesta mukaan lukien hankintojen strategiset painopisteet päätettäisiin valtuustossa.
| ||