Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
10.3.2003: Määräraha-aloite palvelulinjan saamiseksi jokaiseen aluekeskukseen
Määräraha-aloite palvelulinjasta jokaiseen aluekeskukseen
Palvelulinja on etenkin ikäihmisten liikkumista helpottavaa palvelua. Palvelulinjan avulla asukkaat voivat liikkua palvelujen luo ja hoitaa asioitansa.
Palvelulinjalla on motivoiva ja syrjäytymistä ehkäisevä merkitys. Toisaalta asukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen, kuten kotipalvelujen tarve ei lisäänny, kun heillä, jotka pystyvät hoitamaan asioitansa vielä itsenäisesti on mahdollisuus käyttää palvelulinjaa.
Palvelulinjoista ei ole tiedotettu riittävän tehokkaasti. Tämä voi olla osaksi syynä siihen, että kaikkialla palvelulinjaa ei ole käytetty niin paljon kuin sitä olisi voitu käyttää. Mm. Matinkylä- Olarissa palvelulinjan käyttäjämäärä olisi todennäköisesti lisääntynyt aiemmasta, jos linjan liikennönnistä olisi tiedotettu vielä paremmin.
Edellä olevan perusteella me allekirjoittaneet esitämme, että vuoden 2004 talousarvioon varattaisiin määrärahaa palvelulinjan liikennöintiin jokaisessa aluekeskuksessa. Palvelulinjojen liikennöinnistä tulee tiedottaa nykyistä tehokkaammin.
Vastaukset:
Sosiaali- ja terveystoimi esittää vastauksenaan seuraavaa:
Espoon vanhuspoliittisessa ohjelmassa tuodaan esille elinympäristön ja lähipalvelujen suuri merkitys vanhusten kotona asumisen mahdollistajana. Palvelulinjat on yksi tapa edistää itsenäistä omien asioiden hoitoa tarjoamalla mahdollisuus liikkumiseen omaan kaupunkikeskustaan myös liikuntarajoitteisille asukkaille.
Vuonna 2002 - 2003 Espoossa oltiin jo tilanteessa, jossa kaikissa aluekeskuksissa liikennöi palvelulinja. Vuoden 2003 säästövelvoitteiden vuoksi jouduttiin syksyllä 2003 kuitenkin lopettamaan tilapäisesti Matinkylä-Olarin palvelulinja. Vuoden 2004 aikana käynnistyy kuljetuspalvelukeskus, jonka tarkoituksena on järkeistää ja luoda tarkoituksenmukainen ja kustannuksia säästävä malli kaupungin järjestämiin henkilökuljetuksiin. Suurin asiakasryhmä on kuljetustukeen oikeutetut vaikeavammaiset ja vanhukset.
Palvelulinjojen kehittäminen taksikuljetusten rinnalle on hankkeessa nähty erittäin tärkeänä. Kuljetuspalvelukeskuksen myötä tullaan saamaan entistä tarkempaa tietoa liikuntarajoitteisten kuntalaisten liikkumiseen ja matkustamiseen liittyvistä tarpeista. Tämän tiedon pohjalta pystytään kehittämään myös palvelulinjaliikennettä vastaamaan kuntalaisten tarpeita.
Joukkoliikenteen johtokunta esittää vastauksenaan seuraavaa:
Matinkylän palvelulinjan liikenne lakkautettiin 1.6.2003 alkaen. Joukkoliikenteen johtokunnan talousarvioesityksessä ei ole voitu osoittaa määrärahoja palvelulinjan liikenteen uudelleen käynnistämiseen vuonna 2004 eikä se sisälly vuoden 2003 kilpailuttamisohjelmaan. Espoon talouden kiristymisen johdosta merkittäviin palvelutason muutoksiin syksyn 2003 tilanteesta ei ole mahdollisuuksia. Joukkoliikennepalveluissa turvataan ensisijaisesti työ- ja koulumatkat. Joukkoliikenteen johtokunnan talousarvioesityksen ja toimintasuunnitelman mukaan muissa kaupunkikeskuksissa toimii palvelulinja vuonna 2004. Tapiolan ja Leppävaaran palvelulinjojen sopimukset ovat voimassa vuoden 2006 kesäliikenteen loppuun. Espoonlahden ja Espoon keskuksen palvelulinjojen sopimukset päättyvät kesäliikenteen lopussa 2004.
Linjat kilpailutetaan uudelleen ja niiden liikenteeseen on suunniteltu pieniä muutoksia. Palvelulinjojen liikenne on suunniteltu siten, että samalla kalustolla voidaan hoitaa Espoonlahden palvelulinjan liikenne ja ruuhka-aikoina uuden pienkalustolinjan 61 Nissinmäki-Kauklahden asema liikenne. Vastaavasti Espoon keskuksen palvelulinjan ja ruuhka-aikana uuden pienkalustolinjan 81 Hirvisuo-Gumböle-Espoon keskus liikenne hoidettaisiin yhteisellä kalustolla.
Jokaisesta palvelulinjasta on tehty esite, joita on jaettu palvelulinjojen vaikutusalueella asuvien yli 65-vuotiaiden kotitalouksiin. Esitteitä on saatavilla Espoon julkisista tiloista esimerkiksi yhteispalvelupisteistä, terveyskeskuksista ja kirjastoista. Palvelulinjojen reitit ja aikataulut ovat myös Espoon aikataulukirjassa. Espoon palvelulinjojen markkinoinnissa käytetään sydämenmuotoista Jelppari-tunnusta. Palvelulinja-autoissa on näkyvissä Jelppari-tunnus, samoin pysäkeillä.
Kesällä 2003 palvelulinjojen tiedotusta on kehitetty asentamalla keskeisille pysäkeille aikataulu- ja reitti-informaatiota.
| ||