Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
9.1.2004: Valtuustoaloite lapsi-ja perhepoliittisen ohjelman toteuttamisesta
Valtuustoaloite lapsi- ja perhepoliittisen ohjelman toteuttamisesta
Espoon kaupunginhallitus hyväksyi Espoon lapsipoliittisen ohjelman 12.8.2003. Ohjelmalla pyritään lasten hyvinvoinnin lisäämiseen siten, että palvelut suunnitellaan koko perhe huomioon ottaen. Lasten terveyttä ja hyvinvointia seurataan säännöllisesti.
Käytännössä tämän täytyy tarkoittaa etenkin neuvoloiden, päivähoidon ja koulun tekemää työtä. Ohjelmaan liittyvästä seurannasta ei ole sovittu mitään muuta kuin, että Espoossa lapsen on hyvä kasvaa -ohjelma otetaan huomioon strategioiden ja talousarvion valmistelussa. Ainakaan vuoden 2004 talousarvio ei tuo odotettuja parannuksia lapsiperheiden palveluihin.
Ohjelman mukaan lasten fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja taloudellisen turvallisuuden edistäminen otetaan huomioon palvelujen suunnittelussa ja päätöksenteossa. Ongelmiin joutuneita perheitä tuetaan siten, että erittäin vaikeassa elämäntilanteessa, esimerkiksi vanhemman mielenterveys- tai päihdeongelmassa, perheelle annetaan palveluja, kuten kotihoidon palveluja.
Käytännön epäkohta on siinä, että tuki tulee vasta silloin, kun perheen tilanne on todella vaikea. Myös terveys 2015- kansanterveysohjelmaan liittyviä lasten hyvinvointia, terveydentilaa ja turvattomuutta koskevaa tavoitetta sekä tavoitetta, jolla pyritään siihen, että eriarvoisuus vähenee ja heikommassa asemassa olevien väestöryhmien hyvinvointi ja suhteellinen asema paranevat ei tällä hetkellä saavuteta Espoossa. Esimerkiksi yksinhuoltajat eivät saa kotihoidonpalveluja, ellei heidän elämäntilanteensa ole vaikeassa kriisissä. Jos Espoon lapsi- ja perhepoliittinen ohjelma toteutuisi käytännössä, terveys 2015-kansanterveysohjelman tavoitteet voitaisiin saavuttaa.
Kaupunginhallituksen hyväksymä lapsi- ja perhepoliittinen ohjelma tulisi konkretisoida ja sen jälkeen sitä tulisi käsitellä edelleen, myös Espoon kaupunginvaltuustossa. Valtuuston pitäisi sitoutua ohjelman toteuttamiseen. Yksi tapa konkretisoida lapsi- ja perhepoliittinen ohjelma on yhteisödiagnoosi.
Espoon lapsi- ja perhepoliittinen ohjelma on hyvä taustamateriaali tarkemmille suunnitelmille lasten hyvinvoinnin lisäämiseksi, terveydentilan paranemisen edistämiseksi ja turvattomuuteen liittyvien oireiden ja sairauksien vähentämiseksi. Ohjelmasta tulisi edetä yhteisöanalyysiin ja siitä edelleen toiminnalliselle tasolle, koska kaikki Espoon lapsi- ja perhepoliittisen ohjelman osa-alueet eivät varmasti toteudu. Lisäksi Espoon kaupungin kotisivuilla on keskustelupalsta, joka koskee Espoon lapsi- ja perhepoliittista ohjelmaa. Keskustelupalstan tietoja voitaisiin käyttää yhteisödiagnoosin tekemisessä.
Me allekirjoittaneet esitämme, että Espoon lapsi- ja perhepoliittinen ohjelma konkretisoidaan esimerkiksi tekemällä lapsien ja perheiden tilanteesta yhteisödiagnoosi, jossa on yhteisöanalyysi ja esitys toiminnallisesta tasosta. Sen jälkeen ohjelma ja yhteisödiagnoosi tuodaan valtuuston käsittelyyn.
| ||