|
Hoitotakuuta ei saa kuitata puhelinneuvontapalvelulla
Kansanterveyslakia ja erikoissairaanhoitolakia tultaneen muuttamaan ensi vuoden maaliskuun alusta siten, että niissä säädettäisiin, missä ajassa potilaan on viimeistään päästävä kiireettömään hoitoon terveyskeskukseen ja sairaalaan. Tämä ns. hoitotakuuta tarkoittavan hallituksen esityksen mukaan terveyskeskukseen pitäisi saada arkipäivisin virka-aikana välitön yhteys. Kiireettömän hoidon tarpeen arvioon terveyskeskukseen terveydenhuollon ammattihenkilölle, ei sii s välttämättä lääkärille, olisi päästävä kolmessa arkipäivässä yhteydenotosta, ellei asiaa ole voitu hoitaa puhelinneuvonnalla. Näiden asioiden toteutuminen Espoossa on mahdollista vain toimintojen kehittämisen ja henkilökunnan lisäämisen myötä.
Välitön yhteys perusterveydenhuoltoon on esitetty toteutettavaksi Espoossa pääasiassa ympärivuorokautisella puhelinneuvontapalvelulla eli ns. call centerillä. Ongelmana on se, että ainakaan toistaiseksi asiakkaiden tiedot eivät kirjaudu julkisen sektorin tietojärjestelmään asiakkaan ottaessa yhteyttä puhelinneuvontapalveluun. Asiakkaan hoidon jatkuvuus ei siis ole turvattu pelkästään puhelinneuvontapalvelun kautta. Lisäksi puhelinneuvontapalvelu ei ratkaise sitä ongelmaa, että omalle terveysasemalle ei aina pääse puhelimitse kohtuuajassa. Näiden vuoksi jatkossa tulee turvata asukkaiden helppo yhteydensaanti omalle terveysasemalleen siten, että terveysasemilla on riittävästi henkilökuntaa vastaamassa yhteydenottoihin.
Pelkällä ympärivuorokautisella puhelinneuvontapalvelulla ei voida hoitaa myöskään sitä, että asukkaiden tulee saada arvio hoidon tarpeestaan kolmessa arkipäivässä. Puhelinneuvontapalvelu on hyvä lisä vastaanottopalveluihin, mutta puhelimitse tapahtuvat yhteydenotot eivät ole aina ongelmattomia. Puhelinneuvontapalvelu soveltuu huonosti esimerkiksi iäkkäämpien henkilöiden ja kielellisiä vähemmistöjä edustavien tarpeisiin. Mikäli asia ei hoidu puhelinneuvonnalla, asukkaan tulee päästä terveydenhuollon ammattilaisen arvioon ns. hoitotakuun määräajassa.
Kun lähikuukausina Espoossakin mietitään, miten meillä voidaan toteuttaa hoitoon pääsyyn turvaamista koskeva laki, tulee muistaa, että ns. hoitotakuuta ei saa kuitata puhelinneuvontapalvelulla.
| |