Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
6.6.2011: Terveysasemapalveluja tulee parantaa, eikä vain tehostaa
Terveysasemapalveluja tulee parantaa, eikä vain tehostaa
Soile Kuusela kysyi palvelujen tehostamisesta.(LV 1.6.2011). Hänen mukaansa terveysasemapalveluissa käyttöönotettu takaisinsoittojärjestelmä olisi palvelujen tehostamista. Sitä ei otettu kuitenkaan käyttöön sen vuoksi, vaan palvelujen parantamiseksi. Espoo sai ennen nykyistä sosiaali- ja terveyslautakuntaa useita huomautuksia siitä, että asukkaat eivät saa yhteyttä omalle terveysasemalleen hoitotakuulain mukaisesti. Puhelinpalvelujen jonotusajat olivat todella kohtuuttomat ja puhelut mm. katkeilivat.
Takaisinsoittojärjestelmään ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä, mutta sekään ei ole täydellinen, vaikka terveysaseman ajanvaraukseen saakin nyt lain mukaisesti yhteyden. Järjestelmä on tuottanut hankaluuksia etenkin ikäihmisille, joille oman numeron näppäileminen voi olla hankalaa. Sen vuoksi järjestelmää on parannettava edelleen.
Kuusela koki myös hoitotakuulain mukaisen hoidontarpeen arvioinnin palvelujen tehostamisena. Siltä se tosiaan vaikuttaa, koska sitä ei pystytä toteuttamaan potilaan edun mukaisesti. Hoitotakuulain mukaan ”Hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä lääketieteellisesti tai hammaslääketieteellisesti tarpeelliseksi todettu hoito tulee järjestää potilaan terveydentila ja sairauden ennakoitavissa oleva kehitys huomioon ottaen kohtuullisessa ajassa, kuitenkin kolmessa kuukaudessa siitä, kun hoidon tarve on arvioitu.” Valitettavasti asiakkaan terveydentilan ja sairauden kehittymisen arviolla ei ole kuitenkaan käytännössä merkitystä, vaikka niiden pitäisi vaikuttaa vastaanottoajan saamiseen. Lisäksi me kaikki tiedämme, että kolmen kuukauden odotus on usein kohtuuton ja kyseistä aikaa
pitääkin lyhentää eduskunnan toimesta, jossa kyseinen laki on säädetty. On myös syytä kysyä, onko hoitotakuulaki enää ajan tasalla? Asukkaat osaavat usein itsekin arvioida, tarvitsevatko he hoitajan vai lääkärin vastaanottoa vaivassaan. Hoitaja voisi tarvittaessa antaa ammattilaisena neuvoja kyseisen asian arvioinnissa, eikä hänen tulisi käyttää asemaansa toimimalla vain lääkärinvastaanottoaikojen ”portinvartijana”.
Terveysasemapalveluja halutaan parantaa Espoossa. Olen iloinen siitä, että tässä asiassa on löydetty yhteinen tahtotila virkamiesten ja luottamushenkilöiden kesken. Edistysaskel on mm. se, että tulemme saamaan Espoon terveysasemille uusien hoitajien lisäksi lisää lääkäreitä, joka kohtuullistaa heidän työmääräänsä, mikä on ollut palvelujen kysyntään nähden vuosia kohtuuton. Lisäksi sairaanhoitajien puhelinpalveluja ollaan parantamassa. Toivon virkamiesten etenevän kyseisen asian selvittelyssä siten, että parannustoimenpiteet voidaan tehdä viivytyksettä. Näin terveysasemapalveluja tuleekin parantaa, eikä vain tehostaa.
Johanna Värmälä (sd.)
Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan pj.
| ||