web stats
diashow
Johanna Värmälä

Blogi

Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa

Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...

Lue lisää »

Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma

Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Johanna Värmälä

Johanna Värmälä

Kalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
Tietotori

6.6.2011: Terveysasemapalveluja tulee parantaa, eikä vain tehostaa

Terveysasemapalveluja tulee parantaa, eikä vain tehostaa

Soile Kuusela kysyi palvelujen tehostamisesta.(LV 1.6.2011). Hänen mukaansa terveysasemapalveluissa käyttöönotettu takaisinsoittojärjestelmä olisi palvelujen tehostamista. Sitä ei otettu kuitenkaan käyttöön sen vuoksi, vaan palvelujen parantamiseksi. Espoo sai ennen nykyistä sosiaali- ja terveyslautakuntaa useita huomautuksia siitä, että asukkaat eivät saa yhteyttä omalle terveysasemalleen hoitotakuulain mukaisesti. Puhelinpalvelujen jonotusajat olivat todella kohtuuttomat ja puhelut mm. katkeilivat.

Takaisinsoittojärjestelmään ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä, mutta sekään ei ole täydellinen, vaikka terveysaseman ajanvaraukseen saakin nyt lain mukaisesti yhteyden. Järjestelmä on tuottanut hankaluuksia etenkin ikäihmisille, joille oman numeron näppäileminen voi olla hankalaa. Sen vuoksi järjestelmää on parannettava edelleen.

Kuusela koki myös hoitotakuulain mukaisen hoidontarpeen arvioinnin palvelujen tehostamisena. Siltä se tosiaan vaikuttaa, koska sitä ei pystytä toteuttamaan potilaan edun mukaisesti. Hoitotakuulain mukaan ”Hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä lääketieteellisesti tai hammaslääketieteellisesti tarpeelliseksi todettu hoito tulee järjestää potilaan terveydentila ja sairauden ennakoitavissa oleva kehitys huomioon ottaen kohtuullisessa ajassa, kuitenkin kolmessa kuukaudessa siitä, kun hoidon tarve on arvioitu.” Valitettavasti asiakkaan terveydentilan ja sairauden kehittymisen arviolla ei ole kuitenkaan käytännössä merkitystä, vaikka niiden pitäisi vaikuttaa vastaanottoajan saamiseen.  Lisäksi me kaikki tiedämme, että kolmen kuukauden odotus on usein kohtuuton ja kyseistä aikaa pitääkin lyhentää eduskunnan toimesta, jossa kyseinen laki on säädetty.  On myös syytä kysyä, onko hoitotakuulaki enää ajan tasalla? Asukkaat osaavat usein itsekin arvioida, tarvitsevatko he hoitajan vai lääkärin vastaanottoa vaivassaan. Hoitaja voisi tarvittaessa antaa ammattilaisena neuvoja kyseisen asian arvioinnissa, eikä hänen tulisi käyttää asemaansa toimimalla vain lääkärinvastaanottoaikojen ”portinvartijana”.

Terveysasemapalveluja halutaan parantaa Espoossa. Olen iloinen siitä, että tässä asiassa on löydetty yhteinen tahtotila virkamiesten ja luottamushenkilöiden kesken. Edistysaskel on mm. se, että tulemme saamaan Espoon terveysasemille uusien hoitajien lisäksi lisää lääkäreitä, joka kohtuullistaa heidän työmääräänsä, mikä on ollut palvelujen kysyntään nähden vuosia kohtuuton. Lisäksi sairaanhoitajien puhelinpalveluja ollaan parantamassa. Toivon virkamiesten etenevän kyseisen asian selvittelyssä siten, että parannustoimenpiteet voidaan tehdä viivytyksettä. Näin terveysasemapalveluja tuleekin parantaa, eikä vain tehostaa.

Johanna Värmälä (sd.)
Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan pj.

Uutiset Espoo.fi

Henkilövahinko-onnettomuudet vähentyneet Espoossa keväällä 2020

Henkilövahinko-onnettomuuksien (sis. kuolleet ja loukkaantuneet) määrä on vähentynyt Espoossa 36 % ja liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä...

Lue lisää »

Lukuvuosi alkaa lähiopetuksena lukioissa ja suomenkielisissä kouluissa 13.8.

​Lukuvuosi käynnistyy lähiopetuksena suomenkielisissä peruskouluissa ja kaikissa lukioissa 13.8. ja ruotsinkielisissä kouluissa 18.8. Kouluissa ja...

Lue lisää »

Uutiset JHL.fi

JHL haastaa työnantajat koronan toisen aallon torjuntaan – Työntekijöille kasvomaskit myös työmatkoja varten

JHL haastaa työnantajat kustantamaan työntekijöiden kasvomaskit myös työmatkoja varten. Kodin ja työpaikan välisten työmatkojen turvallisuus vaikuttaa...

Lue lisää »

JHL: Henkilöstömitoitus saatava myös ikäihmisten kotihoitoon

Ikäihmisten kotihoidon henkilöstömitoitus pitäisi kirjoittaa lakiin, sanoo JHL. Ellei näin tehdä on vaarana, että kotihoidosta siirtyy työntekijöitä...

Lue lisää »

Uutiset Demokraatti.fi

”Projektini on saada velkaantuminen hallintaan” – VM:n budjettiehdotus ensi vuodelle on 61,6 miljardia euroa

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus ensi vuodelle on 61,6 miljardia euroa. Summa on 3,9 miljardia euroa enemmän kuin vuoden 2020 varsinaisessa...

Lue lisää »

Karanteeni ja korvaus viranomaisarvion mukaan? – Andersson: ”Karanteeniin joutuu myös paljon ei-hupimatkailevia ihmisiä”

Koronaviruksen vuoksi riskimaiksi luokitelluista maista saapuvien pakkokaranteeni ja karanteenikorvaus ovat puhuttaneet keskiviikkona. Myös opetusministeri Li...

Lue lisää »

Uutiset SDP.fi

SDP:n Kristiina Salonen: Joustavasta työajasta on tehtävä uusi normaali

SDP:n eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtajan, kansanedustaja Kristiina Salosen mukaan erityisesti kuluneena koronakeväänä työn ja...

Lue lisää »

SDP:n Ilmari Nurminen: Meidän on käännettävä katse työssä jaksamiseen ja työhyvinvointiin

SDP:n kansanedustaja Ilmari Nurminen painottaa, että koronaepidemian vuoksi on yhä suurempi tarve kiinnittää huomiota työhyvinvointiin...

Lue lisää »