Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
1.4.2013: Terveysasemille tarvitaan lisää myös hoitajia
Terveysasemille tarvitaan lisää myös hoitajia
On hyvä, että Puolarmetsän terveysasemalla tapahtunut tilanne, jossa asiakas ohjattiin menemään pitkän lääkärijonon vuoksi yksityiselle lääkäriasemalle (HBL 26.3. ja HS 28.3.), tuli myös päättäjien tietoon, toteaa Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan pj. Johanna Värmälä (sd.) - Jos terveysaseman ajanvarauksessa on antaa asiakkaalle aika lääkärille tai sairaanhoitajalle, ajanvaraukseen liittyvässä keskustelussa yksityisiä lääkäriasemapalveluja ei tarvitse ottaa edes puheeksi. Toivonkin, että lautakunta saa esityksen terveyspalvelujen johtaja Eetu Saluselta käymiemme keskustelujen mukaisesti uusien sairaanhoitajien palkkaamisesta jo silloin, kun tämän vuoden budjettia käsitellään lautakunnassa seuraavan kerran. Muistakin terveysasemapalvelujen parantamiseen
tähtäävistä toimenpiteistä tullaan tietenkin päättämään.
Terveyskeskuslääkäreiden määrää on lisätty parina viimeisenä vuotena, joten nyt on hoitajien määrän lisäämisen vuoro. Se on välttämätöntä, sillä Espoossa halutaan myös kehittää sairaanhoitajien ja lääkäreiden työnjakoa. Hoitajien määrän lisääminen houkuttelee myös lääkäreitä terveysasemille, joten se kannattaa tehdä senkin vuoksi, toteaa Värmälä. - Sairaanhoitajat voivat hoitaa kiireettömien asioiden lisäksi joitakin akuutteja vaivoja. Toki sairaanhoitajalla tulee olla mahdollisuus konsultoida lääkäriä tai pyytää lääkärin kirjoittamaan esimerkiksi resepti asiakkaalle hänen sitä tarvitessaan.
Hoitajien määrän lisäämisellä parannetaan myös kiireettömien asioiden hoitamista. Kiireettömissä asioissa asiakkaan tulee saada hoidon tarpeen arviointi hoitotakuulain mukaan kolmen päivän kuluessa yhteydenotosta. Tavallisesti arviointi tehdään jo yhteydenoton yhteydessä. Aina hoidon tarvetta ei pystytä arvioimaan puhelimessa. Silloin tulee antaa aika terveyskeskukseen kolmen päivän sisällä. – Olisi tarpeellista, että asiakas pääsisi samassa ajassa ainakin sairaanhoitajan vastaanotolle myös silloin, kun asiakkaalle ei pystytä antamaan lääkärin aikaa kohtuullisen ajan päähän ja hänen hoidon tarpeensa mukaisesti. Se on mahdollista, jos hoitajien määrää lisätään. Nykyään kyseisen ajan saaminen saattaa mennä kahden viikon päähän tai pidemmällekin, mikä on
kohtuutonta.
| ||