Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
15.5.2006: Päivähoidon hallinnon siirrosta
Päivähoidon hallinnon siirtäminen opetuslautakunnan alaisuuteen
Ensinnä haluaisin kiittää kaupunginhallitustamme, että se tyytyi lautakuntien kantaan, eikä se tehnyt päivähoidon hallinnon asiasta laboratoriopalvelujen kaltaista operaatiota.
Heljä Misukka on perustellut aloitteessaan päivähoidon hallinnon siirtämisen tarpeellisuutta tärkeillä perusteilla. Lasten joustavan ja yksilöllisen koulun aloittamisen edesauttamista varten ei kuitenkaan tarvita yhteistä organisaatiota. Perustelut ovat myös liian kapea-alaisia, eikä niissä tule esille neuvolapalvelujen merkitystä lasten- ja nuorten palvelukokonaisuudessa.
Neuvoloissa tehdään yhteistyötä päivähoidon kanssa. Esimerkiksi 5-vuotiaiden lasten kehitysarviointia tehdään neuvolan ja päivähoidon yhteystyönä. Yhteistyön tulee olla saumatonta, jotta tieto kulkisi, toiminta olisi lasten kehitystä tukevaa ja toimijat voisivat puuttua välittömästi lasten kehitystä uhkaaviin tekijöihin. Yhteistyön vuoksi onkin ollut hyvä, että päivähoito ja neuvola ovat samassa organisaatiossa.
Yhteistyössä on toki kehitettävää. Neuvolan ja päiväkodin työntekijät tapaavatkin pienryhmissä kehittääkseen sitä edelleen. Näen asian myös siten, että päivähoidon hallinnon siirtämisellä voidaan jopa vaarantaa neuvolan ja päivähoidon yhteistyö.
On totta, että yhteistyössä päivähoidon ja opetustoimen kanssa on parannettavaa. Yhteistyön parantamiseksi päivähoitoa ei kuitenkaan tarvitse siirtää opetustoimen alaisuuteen. Opetustoimen ja päivähoidon on vain tehtävä kehittämistyötä yhdessä.
En pidä hyvänä siirtoperusteluna sitä, että ruotsinkielinen päivähoito ja opetustoimi samassa organisaatiossa. Suomenkielinen päivähoito on saanut tuhansilta vanhemmilta erittäin hyvää palautetta. Entä ruotsinkielinen päivähoito? Miten asiat ovat siellä? Saamieni palautteiden perusteella siellä on paljon kehitettävää. Kuitenkin, kun selailin ruotsinkielisen lautakunnan kokousmuistioita, vaikutti siltä, että päivähoidon kehittämistä lautakunnassa ei juurikaan tapahdu. Onko niin, että päivähoitopalvelut saisivat suomenkielisessä opetustoimessa enemmän huomiota kuin ruotsinkielisellä puolella se saa?
| ||