Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
25.9.2006: Metrolle kyllä!
Metrolle kyllä!
Alkuun hieman muistelua. Kävimme metrokeskustelua 20.1.2003 valtuuston kokouksessa, jossa käsittelimme Espoon liikennejärjestelmien vertailua. Timo Soinilla (ps.) oli silloin samat perusteet vastustaa metroa kuin tänään. Selvityksiä metron paremmuudesta muihin joukkoliikennevälineisiin verrattuna oli tehty jo tuohon keskusteluun mennessä ja nyt selvityksiä on olemassa vielä enemmän. Tietomäärä on siis lisääntynyt. Kumma, että se ei ole vaikuttanut kaikkien aikoinaan metroa vastustaneiden mielipiteeseen. Minä kannatan edelleen metron saamista Espooseen.
Vuoden 2003 liikennejärjestelmävertailussa nousi esille mm. metron matka-aika verrattuna bussin matka-aikaan. Siitä on puhuttu vielä viimeaikoina. Joulukuussa 2005 tehdyn YVA-selvityksen vertailu osoittaa sen, että niin sanottuna välikautena eli silloin, kun metro kulkee vasta Matinkylään saakka, espoonlahtelaisten matka-aika on metrolla hieman pidempi kuin bussilla Helsinkiin matkustettaessa. Metron tuleekin siksi jatkua Kivenlahteen saakka. Uskon, että suur-espoonlahtelaiset sietävät neljän viiden minuutin matka-ajan pitenemisen kun odotettavissa on joustavaa joukkoliikennöintiä Kivenlahteen ulottuvan metron myötä.
YVA-selvityksessä nousi myös esille pelko siitä, että asuinalueita jouduttaisiin tiivistämään metron vuoksi. Tästäkin on puhuttu aikaisemmin. Metroseminaarissamme kuulimme, että metron myötä ei tule mitään sellaista merkittävää rakentamista, mikä ei olisi jo nyt tiedossa. Rakentamista tulisi siis metrosta huolimatta. Haluan myös kertoa, mitä huomasin vuoden 2003 valtuuston puhetta valmistellessani. Tarkistin silloin käyttämäni tiedot tätä päivää varten ja tiedot eivät ole muuttuneet.
Itä-Helsingin ja Espoon eteläosien alueiden väestömäärien vertailu kertoo, että Saunalahden ja Tillinmäen rakentumisen jälkeen, Kivenlahteen ulottuvan metron lähialueella on asukkaita enemmän kuin Mellunmäen metron lähialueella on. Matinkylään asti ulottuvaa metroa varten on jo nyt asukkaita enemmän kuin Vuosaaren metrolinjan lähialueella on. Eroksi Helsingin ja Espoon välille näyttäisi tulevan myös se, että väestömäärä per metroasema tulee olemaan Espoossa joissain paikoin pienempi kuin Helsingissä. Se voi olla rauhoittava ja turvallisuutta lisäävä tekijä. Voisi olettaa, että asemilla on vähemmän levottomuutta, kun yhdessä paikassa ei ole paljon väkeä.
Kokoomus oli vuonna 2003 bussijärjestelmän kannalla. On ilo todeta, että ympäristöystävällisyys merkitsee kokoomuslaisillekin niin paljon, että olette nykyään metron kannalla muutamia soraääniä lukuun ottamatta.
Demarit ovat linjakkaasti kannattaneet metroa jo pitkään, jotkut jopa 70-luvulta lähtien.
Sanon siis kyllä metrolle.
| ||