Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
9.10.2006: Laadukkaat vanhustenpalvelut
Laadukkaat vanhustenpalvelut
Asiakkaiden parissa työskentelevät työntekijät tekevät parhaansa, virkamiehet tekevät omaa työtään ja me luottamushenkilöt, meidän pitäisi myöntää toimintoja varten riittävät resurssit.
On suosituksia, lakeja, tutkimuksia ja selvityksiä, joiden perusteella toimintaa suunnitellaan. Niiden mukaan meidän on elettävä, kunnes keksitään tai päätetään jotain uutta.
Maria Rysti, vanhustenpalvelujen espoolainen asiantuntijalta oli erinomainen kirjoitus viime perjantain Länsiväylässä. Iäkkäiden avohoitoa kehitetään edelleen. Huolenani on kuitenkin se, jääkö vanhuksen kotona hoitaminen eli perustyö kaiken kehittämistyön varjoon. Joutuvatko vanhuksemme laitoksiin, jos kotihoidon resurssointi on toissijaista ja toimintojen kehittäminen on ensisijaista?
Tiedetään, että ikäihmiset haluavat asua mahdollisimman pitkään kotonaan ja he ovat aikaisempia ikäihmisiä toimintakykyisempiä. Palveluja kuitenkin tarvitaan ja siten riittävästi työntekijöitä. Kotihoidon resurssointia tuleekin vahvistaa suunnitelmallisesti. Toisaalta kotihoidossa on kymmenien työntekijöiden henkilöstövaje. Sinne tarvittaisiin kiireisesti lisää vakinaisia varahenkilöitä.
Aina kotona asuminen ei ole tukitoimista huolimatta mahdollista. Ei ainakaan nykyisillä kotihoidon resursseilla. Silloin vanhukselle on löydyttävä hänen vointiinsa nähden sopiva hoitopaikka.
Espoolla on myös haastetta saavuttaa hyvä henkilöstön määrä laitoksissaan. Henkilöstöä tarvitsee lisätä palvelujen laadun ja henkilökunnan jaksamisen vuoksi, mutta myös siksi, että meillä on jäämässä suuri määrä hoitajia eläkkeelle lähivuosia. Uudet hoitajat pitäisi saada mukaan vanhustenpalveluihin jo nyt, jotta meillä olisi myös tulevaisuudessa kokeneita hoitajia.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on puuttunut vanhustenpalvelujen tilanteeseen. Se hyväksyi esitykseni, jossa kerrotaan, että vuoden 2007 määrärahakehys ei mahdollista vanhustenpalvelujen tilanteen parantamista siten, miten tarvetta olisi. Esimerkiksi pitkäaikaishoitoon ja geriatriseen keskukseen tarvittaisiin uusia vakituisia työntekijää, jotta henkilökuntamitoitus olisi 0,80 eli hyvä.
Lopuksi arvoisa puheenjohtaja, meidän luottamushenkilöiden on tehtävä selkeät linjaukset tulevaisuuden vanhustenpalvelujen resurssointia varten. Meillä on mahdollisuus tarkistaa linjauksia talousarvioneuvottelujen ja vanhuspoliittisen ohjelman tarkistamisen myötä. Toistaiseksi ilmaan jää siis kysymys: Kuinka paljon palkkaamme uusia työntekijöitä kotihoitoon ja laitospalveluihin?
Ja on myös todettava, että kun on kyse vanhuksista, aikaa ei siis ole runsaasti, jos halutaan parantaa nykyistenkin vanhusten palveluja.
| ||