Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
6.4.2009: Päivähoidon ja opetustoimen hallintojen yhdistämisestä
Arvoisa puheenjohtaja
Näyttää vahvasti siltä, että suomenkielisen päivähoidon ja opetustoimen hallinnot yhdistyvät. Hallintojen yhdistämiseen liittyvissä selvityksissä ei ole kuitenkaan löytynyt sellaista perustelua, jonka perusteella voisi yksiselitteisesti sanoa, että yhdistäminen kannattaa tehdä. Hallintojen yhdistämistä selvittänyt työryhmäkin toteaa mm. loppuraportissaan, että selvitystyön aikana asetetut tavoitteet pyritään saavuttamaan oli hallinnollinen ratkaisu mikä tahansa. Tavoitteiden saavuttaminen olisi varmasti mahdollista hallintoja yhdistämättäkin.
Toivon, että hallintojen yhdistämisellä ei tehdä karhunpalvelusta lapsille. Lapsen on saatava olla lapsi. Opiskelua tärkeämpää pienelle lapselle on leikki, turvallisuus ja rauhallinen ympäristö! Niiden avulla lapsi kehittyy.
Espoon päivähoidossa ja opetustoimessa on erittäin hyviä työntekijöitä. He ovat avainasemassa lasten hyvinvoinnin turvaamisessa ja heidän tulee tehdä tiivistä yhteistyötä vanhempien kanssa. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on erilaista päivähoidossa ja opetustoimessa. Päivähoidossa vanhemmat tapaavat joka hoitopäivä lapsen hoitajan, jopa mahdollisesti oman hoitajan, joka kertoo lapsen päivästä tarkasti. Kun vanhemmilla tai päiväkodissa tulee huoli lapsen voinnista, asian puheeksi ottaminen on luonnollista arkikeskusteluissa.
Kouluissa sen sijaan opettaja ja vanhemmat ovat etäämmällä toisistaan. Vanhemmilla ei ole yleensä mahdollisuutta keskustella opettajan kanssa ilman erillistä sopimista tai muulloin kuin koulun järjestämissä tilaisuuksissa. Erityisen rajulta muutos tuntuu, kun lapsi siirtyy päiväkodista koulun esikouluun. Keskustelu ei siis ole kouluissa osa arkipäivää, kuten päiväkodeissa. Mielestäni se on väärin.
Toisaalta, kun koulussa tulee huoli lapsesta, vanhempien kanssa keskustellaan vasta kun asiasta on keskustelu oppilashuoltotyöryhmässä. Vanhemmilla tulee olla aina mahdollisuus osallistua heidän lastaan koskeviin keskusteluihin heti huolen synnyttyä ja nykyistä tiiviimmin.
Toivonkin, että päivähoidon ja opetustoimen hallintojen yhdistämisestä tulisi oikeaa hyötyä myös lapsille ja heidän perheilleen. Yksi konkreettinen parannus olisi mainitsemani vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön tiivistäminen.
Esitänkin asiaan liittyvän toivomuksen:
Valtuusto toivoo, että kouluissa kehitetään lasten vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä ja parannetaan vanhempien osallisuutta nykyisestä.
Toinen huoleni liittyy lasten hoito- ja koulupäivän pituuteen, kun he ovat koulun esiopetuksessa. On kohtuutonta, että lapsi on esiopetusta täydentävässä päivähoidossa, esiopetuksessa ja taas esiopetusta täydentävässä päivähoidossa huomattavasti pidempiä päiviä kuin me aikuiset ollaan töissä. Niin ei tietenkään saisi olla myöskään päiväkodeissa. Tilanne syntyy tietenkin aikuisten työpäivistä. Pitkiä työpäiviä tärkeämpää on kuitenkin pyrkiä kasvattamaan lapsistamme tasapainoisia aikuisia.
Arvoisa puheenjohtaja. Hallintojen ydistäminen ei siis ole lasten hyvinvoinnin kannalta ydinjuttu. Toimintojen kehittäminen ei saa jäädä hallintojen yhdistämiseen. Kehitystä lasten hyvinvoinnin lisäämiseksi on tapahduttava.
XXX
Toivomukseni hyväksyttiin yksimielisesti.
| ||