Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
9.9.2013: Vuoden 2014 talousarvion sekä vuosien 2014-2016 taloussuunnitelmakehys
Arvoisat valtuutetut
Vertasin esitettyä budjettikehystä viime vuosien budjetteihin ja Espoon asukasmäärän kehitykseen. Vertailun perusteella voin todeta, että käsittelyssämme oleva kehys ei tule riittämään ainakaan sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta. Jo pelkästään väestön määrän lisääntymisen ja palvelutarpeen kasvun myötä vaikuttaisi siltä, että tarvitsemme kehykseen verrattuna kyseisiin palveluihin jopa 15 miljoonaa euroa lisää. Jotta me valtuutetut tiedämme budjettikokouksiamme varten, mihin kaikkiin palveluihin rahat eivät riitä, lautakuntien on listattava kyseiset toiminnot. Siksi kannatan Simpasen toivomusta.
Meidän demareiden mielestä sosiaali- ja terveystoimen menojen 1,1 prosentin kasvu on epärealistinen. Menojen todellinen kasvu on sen sijaan varmaankin lähemmäs neljää tai viittä prosenttia. Näin tulee tapahtumaan, vaikka teemme jatkossa vielä nykyistä enemmän oikeita asioita oikeaan aikaan. Määrärahaa tarvitaan myös siitä huolimatta, että omia toimintoja kehitetään ja palvelujen ostoja hillitään.
No mitä sitten tapahtuu, jos emme saa sosiaali- ja terveystoimeen riittäviä määrärahoja. Ensinnä liian vähäisten määrärahojen myöntäminen on kuntalain vastaista. Me demarit emme hyväksy sellaista. Asukkaiden palveluissa se näkyy niin, että he eivät saa edes lakisääteisiä palveluja, mitä me demarit pidämme erittäin vakavana asiana. Joutuisimme myös vähentämään mm. lapsiperheiden perhetyön määrää, vaikka meidän demareiden mielestä sen lisäämiselle on tarvetta. Samoin kävisi mm. talous- ja velkaneuvonnan osalta, eikä siitäkään saa säästää.
Kun sosiaali- ja terveystoimi saa tarvitsemansa määrärahat, pystymme huomiomaan mainitsemani asiat ja saamme mm. palkattua riittävän määrän terveydenhoitajia äitiysneuvoloihin, lastenneuvoloihin, kouluihin ja oppilaitoksiin. Saamme myös kurottua umpeen terveydenhoitaja vajetta, joka meillä on opiskelijaterveydenhuollon osalta. Jos terveydenhoitajien määrää ei lisätä, vajetta tulee olemaan muuallakin kuin siellä ja emme silloin noudata terveydenhoitajien määrään liittyvää valtakunnallista suositusta. Tätä me demarit emme hyväksy.
Nämä esimerkkeinä siitä, mitä sosiaali- ja terveystoimeen tarvitaan. Monta muutakin asiaa, kuten esimerkiksi koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon lääkäritarve on huomioitava. Parasta olisi siis, että teemme listan lautakunnassa, niistä asioista, joita määräraha ei mahdollista.
Mistä sitten rahat palveluihin? Veroista. Kannatan kunnollista veroprosentin korotusta, jota ei ole huomioitu vielä tässä käsittelyssämme olevassa kehyslaskelmassa. Toivottavasti saamme tarpeellisen ja riittävän korotuksen talousarvioehdotukseemme.
| ||