Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
7.9.2015: Vuoden 2016 kehys
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
Käsittelyssämme oleva kehysesitys lähetetään toimialoille ohjeellisena valmistelun pohjaksi. Se on erittäin hyvä, koska mm. sosiaali- ja terveystoimessa olisi tiedossa vakavia ongelmia, jos saisimme käyttöömme vain kehyksen mukaiset määrärahat.
Pidän erittäin huonona sitä, että kehysesityksessä sosiaali- ja terveystoimen tämän vuoden määrärahaennuste poikkeaa viisi ja puoli miljoonaa seurantaraportissa esitetystä summasta. Kun huomioimme tämän, ensi vuodelle esitetty kehys ei siis toisi toimialalle lisää määrärahoja edes tuota 1,7 prosenttia. Viestittelin asiasta luottamushenkilöille ja virkamiehille ennen kuin asia oli kaupunginhallituksen käsittelyssä, toivoen, että asia palautettaisiin uudelleen valmisteltavaksi. Niin ei tapahtunut, mutta kaupunginhallitus päätti esittää, että kehys on ohjeellinen. Se on otettava huomioon virkamiesvalmistelussa, jonka avulla tulee esittää toimialojen realistiset määrärahatarpeet.
Jokainen meistä varmaan ymmärtää, että noin yhden prosentin määrärahalisäyksellä ei tulla toimeen sosiaali- ja terveyspalveluissa, kun tänä vuonna määrärahoja on tarvittu noin 5,2%:a enemmän kuin vuonna 2014 tarvittiin. Tänä vuonna meillä on määrärahojen ylityspaineita näillä näkymin vain erikoissairaanhoidossa.
Mikäli virkamiehet esittävät esimerkiksi sosiaali- ja terveyslautakunnalle vain kehyksen mukaisen talousarvion ja toimintasuunnitelman, omaishoidon tukea ei saa, kuten nyt on saanut. Pahimmassa tilanteessa joutuisimme poistamaan omaishoidon tuen saajista osan, jotka ovat saaneet kyseistä tukea tänä vuonna, emmekä saisi myönnettyä tukea uusille omaishoidontuen tarvitsijoille. Näin voi päätellä, kun vertaa ensi vuoden tietoja tämän vuoden seurantatietoihin. Lisäksi on syytä huomioida, että lautakunnalle annettujen tietojen perusteella, vanhusten hoitopaikkoja tarvitaan keskimäärin 35-40 hoitopaikkaa per vuosi, vaikka avohuollon palveluja lisättäisiin. Ja riittäisikö määrärahat edes avohuollon palveluiden lisäämiseen? Ainakaan kehys ei mahdollista vanhusten hoitopaikkojen
määrän lisäämistä.
Kehyksen mukaiset määrärahat heikentäisivät myös terveysaseman lääkärille ja hoitajalle pääsyä, kuten myös perhe- ja sosiaalipalvelujen saamista. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että lastenneuvoloiden ja kouluterveydenhuollon ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajilla olisi nykyistä enemmän asiakkaita hoidettavaan. Se ei olisi lasten ja nuorten edun mukaista, eikä kohtuullista työntekijöiden näkökulmasta. Myös lastenpsykiatrian palveluihin ja perheneuvoloihin pääsy hankaloituisi. Se voi johtaa lastensuojelupalvelujen tarpeen kasvuun.
Vammaispalveluissa ja toimeentulotuen osalta on hyvät lait varmistamassa palvelut, mutta se ei tarkoita sitä, että myös niihin saisi alibudjetoida määrärahoja.
Arvoisa puheenjohtaja. Toivon, että saamme siis sosiaali- ja terveyspalveluihin realistiset budjettiesitykset. Niin toivottavasti tapahtuu myös mm. opetustoimen osalta. Lisäksi toivon, että vanhusneuvosto otettaisiin nykyistä paremmin mukaan päätöksentekoon määrärahojen jatkokäsittelyssä. Vaikuttaa, että heidän näkemyksiänsä ei ole huomioitu ainakaan tässä kehyksen valmistelun yhteydessä.
| ||