Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
23.5.2016: Vuoden 2015 arviointikertomus
Arvoisat valtuutetut
Valtuutettu Kivekäs puuttui erittäin tärkeään asiaan, esteettömyyteen. Olemme linjanneet viime vuoden talousarviolaadintaan liittyen, että esteettömyysohjelma laaditaan ja tuodaan se valtuuston hyväksyttäväksi.
Saimme viime vuoden syksynä, seurantaraportin yhteydessä tiedon, että tekninen keskus on laatinut esteettömyysohjelman, joka on ollut teknisen lautakunnan käsittelyssä, mistä se on palautettu lisävalmisteluun. Ohjelma on siis edelleen valmistelussa. Seurantaraporttitiedon mukaan esteettömyysohjelman tavoitteita on määrä tarkistaa ennen valtuuston hyväksyntää.
Kivekkään toivomus on linjassa aikaisempien linjauksiemme kanssa. Kannatan siis sitä.
Kouluterveydenhoitajien määrän tulee olla riittävä ja siksi me demarit olemmekin puuttuneet kyseiseen asiaan monesti. Olemme erittäin tyytyväisiä, että neuvoloiden, koulujen ja opiskelijaterveydenhuollon terveydenhoitajien sekä nuorten mielenterveyspalveluiden määrän riittävyyttä seurataan viime vuoden tavoin myös tänä vuonna.
Saimme viime vuonna seurantaraportin yhteydessä tähän seurantaan liittyvän vastauksen, jonka mukaan neuvola- , koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien tekemien määräräaikaistarkastusten toteutumista sekä asiakasmääriä seurataan säännöllisesti kuukausittain. Tietojen mukaan neuvolan ja koulujen terveydenhoitajien avovastaanotot toimivat hyvin. Kehitettävää oli peruskoululuokkien 2. ja 4. luokkien tarkastusten osalta, joita kaikkia ei ehditty tekemään. Terveydenhoitajien työpanosta luvattiin kohdistaa etenekin niihin lapsiin, nuoriin ja heidän perheisiinsä, jotka erityisesti tarvitsevat palveluita hyvinvoinnin edistämiseksi.
Sivistystoimi puolestaan totesi seurantaraportin yhteydessä, että koulujen ja lukioiden oppilaskohtainen resurssi on vähentynyt.
Terveydenhoitajien määrä on merkityksellinen mm. sisäilma-asioiden näkökulmasta ja sisäilma-asiat ovat olleet tapetilla monesti myös meillä täällä Espoossa. Tiedämme, että rakennusten omistajalla on vastuu rakennusten kunnosta ja käsitykseni mukaan Espoon kaupungilla tehdään toimenpiteitä tilanteen haltuun saamiseksi. Terveydenhuoltolaki puolestaan velvoittaa toimijoita arvioimaan kouluympäristön terveellisyyttä. Kouluterveydenhuollolla on roolinsa tässä arvioinnissa, kuten myös oireisten kartoittamisessa.
Kouluterveydenhuollon asemaa tuleekin vahvistaa ja sen tulee näkyä nykyistä paremmin myös Espoon kaupungin menettelytapaohjeissa ja yleisissä periaatteissa, jotka liittyvät sisäilmaongelmien ratkaisemiseen Espoon kaupungin kiinteistöissä. Nyt esimerkiksi kohdekohtaisessa sisäilmaryhmässä ei mainita kouluterveydenhuoltoa, eikä moniammatilliseen sisäilmaryhmään ole nimetty kouluterveydenhuollon edustajaa.
Myös THL:n johtavan tutkijan, dosentti Hyvärisen mukaan kouluterveydenhuollon läsnäolo kohdekohtaisissa sisäilmaryhmissä on tärkeää, koska kouluterveydenhuollolla on tietoa lasten oirehdinnasta ja sanoisin, että ainakin pitäisi olla laaja käsitys siitä. Kouluterveydenhuollon mukaan ottoa ja kuulemista korosti jokin aikaa sitten myös Helsingin Yliopiston professori Reijula. Hän kannusti kuntia perustamaan sisäilmatyöryhmiä ja totesi, että kouluterveydenhuolto tuo yhteistyössä työterveydenhuollon kanssa merkittävän lisäarvon työryhmän toimintaan.
Moniammatillista yhteistyötä korostaa myös Espoon kaupungin tarkastuslautakunta.
Näin ollen esitänkin toivomuksen, jonka mukaan valtuusto toivoo, että kouluterveydenhuollon roolia vahvistetaan sisäilma-asioihin liittyvässä moniammatillisessa yhteistyössä.
| |||