Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
22.8.2016: Suunnitelma Espoon ikääntyneen väestön hyvinvoinnin turvaamiseksi
Käsittelyssämme on erittäin tärkeä ohjelma, jonka merkitys toivottavasti ymmärretään myös valtakunnallisesti. Maamme hallituksen toimesta on menossa kuntien velvoitteiden karsiminen, mihin liittyen on kuulemma tarkoitus käynnistää poikkihallinnollinen säädösvalmisteluhanke. Sen tehtävänä on käydä läpi eri toimintoja koskevat suunnitelma-velvoitteet ja poistaa suurin osa toimintokohtaisten suunnitelmien tekemistä koskevista velvoitteista tai keventää niitä.
Vanhuspalvelulain mukainen suunnitelma ikääntyvän väestön sosiaali- ja terveyspalveluista on yksi näistä suunnitelmista, joita siis saattaa uhata muutokset. Toisaalta maamme hallitus on linjannut, että Sote-uudistuksen yhteydessä tarkastellaan erikseen ne suunnitelmat, jotka koskevat tällä hetkellä sosiaali- ja terveyspalvelujen lisäksi laajasti poikkihallinnollisia palveluja, mistä kunta huolehtii jatkossakin. Tässä toteamuksessa on mukana vanhuspalvelulain mukainen suunnitelma ikääntyvän väestön sosiaali- ja terveyspalveluista.
Tässäkään asiassa ei siis ole selvää, mitä maamme hallitus haluaa tälle asialle tapahtuvan. Onkin erittäin hyvä, että käsittelyssämme olevassa suunnitelmassa todetaan, että tämän kaupunkitasoinen suunnitelma ikääntyneiden hyvinvoinnin turvaamiseksi on tarpeen sote-uudistuksen toteuduttua.
Käsittelyssämme olevan suunnitelman vahvuuksia on se, että ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti. Suunnitelmaluonnos on muutenkin hyvin monipuolinen. Muutama linjausehdotus ei valitettavasti kuitenkaan ole hyväksyttävässä muodossa.
Teimme suunnitelmaan äänestyksien myötä erittäin hyviä muutoksia sosiaali- ja terveyslautakunnassa, mutta perusturvajohtaja käytti valtaansa ja esitti kaupunginhallitukselle lautakunnan esityksestä poikkeavan esityksen. Pidän erittäin harmittavana, että kaupunginhallitus ei huomioinut lautakunnan esitystä, jonka mukaan monituottajamallissa kokonaistaloudellinen edullisuus ratkaisisi. Esittelijän ehdotuksen mukaisesti hinta-laatusuhde ratkaisee. Valtuutettujen on syytä huomioida, että hankintatilanteessa tarjouksista tulee hyväksyä se, joka on kokonaistaloudellisesti edullisin tai hinnaltaan halvin. Kokonaistaloudellisesti edullisuus valinnassa tarkoittaa muidenkin tekijöiden kuin hinnan käyttämistä valintaperusteena. Muita tekijöitä ovat Kuntatyönantajien julkaisun mukaan lähinnä
laatu, toimitusvarmuus, vaikuttavuus, kokemus ja luotettavuus. Espoon tulee jatkossa käyttää kokonaistaloudellisesti edullisuutta valinnoissa sen monipuolisuuden vuoksi.
Toinen kohta, johon lautakunta esitti muutosta, on se, jossa ehdotetaan kotihoidon ulkoistamista. Simpanen teki asiaan liittyvän ehdotuksen ja kannatan Veikon ehdotusta. Kotihoidon ulkoistamiseen liittyvät suunnitelmat eivät ole järkeviä, kun kukaan meistä ei tiedä, miten sote tulee mullistamaan toimintakenttää. Nyt voimavaroja on käytettävä toimintojen kehittämiseen, johon jokaisella työntekijällä tulee olla mahdollisuus. Tukka putkellä juoksemisessa se ei onnistu. Työmäärän tulee siis olla kohtuullinen ja esimiesten tulee koordinoida palvelujen kehittämistä siten, että jokaisella rivihoitajalla on siihen mahdollisuus. Uskon sen lisäävän toimintojen tuottavuutta.
Lisäksi Helleström teki ehdotuksen, jota kannatan. Hänen ehdotuksensa liittyy Espoo cateringiin. Ehdotus on hyvä, koska ei voi muuta kuin ihmetellä, kuinka Espoon kaupunki olisi ajamassa alas palvelukeskuksissa olevaa ruokapalvelutoimintaansa.
| |||