Blogi
Espoon valtuusto näytti vihreää valoa koulunkäynninavustajien nimikeasiassa
Monessa kunnassa on käytössä koulunkäynninohjaaja-nimike. Espoo ei kuulu näihin kuntiin. Espoossa kyseisistä...
Lue lisää »Sote- uudistus – pirunmoinen ongelma
Suomen sote- uudistus on vaikea, toteaa Merja Tavi-Räisänen yliopistotutkintoon liittyvässä tutkielmassaan (2016)....
Lue lisää »Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Kalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
12.9.2016: vuoden 2017 ta kehys
Arvoisat valtuutetut
Olemme hyväksymässä määrärahakehystä ensi vuoden budjetin laadintaa varten. Nostan esille muutamia asioita, jotka toivottavasti tullaan huomioimaan budjetin valmistelussa.
Sote uudistus etenee valtakunnallisesti. Tässä vaiheessa tiedämme, että kunnan vastuulla tulee olemaan mm. hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. On siis syytä vahvistaa kyseiseen asiaan liittyviä rakenteita ja arvioitava tulevaa yhteistyötä. Rakenteet ja toimijoiden roolit on oltava kaikkien tiedossa, jotta yhteistyö toimii.
Olen tyytyväinen siihen, että keskustelu siitä, mitä on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on käytännössä, on edennyt viime vuosina myös Espoossa. Meillä on kuitenkin vielä paljon tekemistä. On huomioitava, että meillä Espoossakin on pienituloisuutta, keskituloisillakin on tiukkaa ja meillä on mm. syrjäytymisvaarassa olevia.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteena on hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen. Mm. Kansanterveyslaissa todetaan toimintoja, joiden avulla edistetään kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia. Niitä ovat esimerkiksi terveysneuvonta, neuvolapalvelut ja kouluterveydenhuolto. Nämä olisivat kuitenkin niitä palveluja, jotka oltaisiin siirtämässä sote uudistuksen myötä maakunnalle. Kunnan vastuulle jäisi silti kuntalaisten näkökulmasta tärkeitä palveluja, joissa edistetään kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia. Näitä palveluja ovat muun muassa varhaiskasvatus, liikunta- ja nuorisotoimi sekä teknisen toimen palvelut. Tämä on asia, johon on valmistauduttava.
Esitänkin toiveen, että Espoossa käynnistetään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuuden suunnittelu huomioiden maakunta- ja sote-uudistukset.
Ensi vuoden budjetin laadinnassa on myös huomioitava mm. lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmassa ja ikääntymispoliittisessa ohjelmassa olevat linjaukset. Pidän erittäin hyvänä mm. sitä, että olemme saaneet lapsiperheköyhyyden ehkäisemiseen liittyviä toimenpide-ehdotuksia lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan. Yksi konkreettinen toimenpide on harrastuksen varmistaminen jokaiselle lapselle ja nuorelle siten, että sen toteuttamista tuetaan tarvittaessa jopa taloudellisesti. Taloudellisen tuen mahdollisuus pitää varmistaa jatkossakin.
Toivon myös erityishuomioita nuorten mielenterveyspalvelujen resurssointiin. Nyt niitä ei ole tarpeeksi ja esimerkiksi Nupoliin eli nuorisopoliklinikalle ei pääse helposti, eikä sen aukioloajat ole riittävät. Lisäksi HUS:n toteuttamia arkiseen ympäristöön jalkautuvia konsultaatiopalveluja tulisi vahvistaa. Esitänkin toivomuksen:
Nuorten mielenterveyspalveluja vahvistetaan siten, että ne ovat helposti saatavilla ja oikea-aikaiset. Yhteistyötä eri tahojen, kuten koulujen ja HUS:n kanssa tiivistetään ja tiedottamista lisätään.
Arvoisa puheenjohtaja, toivottavasti tällä valtuustolla on yhteinen tahtotila mm. näiden asioiden kuntoon saamiseksi.
| ||